PMI föll till 52,8 i juni – produktionen växlar ned

• PMI-total minskade med 2 indexenheter i juni till 52,8 från 54,8 i maj. Noteringen är den lägsta sedan november ifjol då indextalet var 52,7. Detta bör dock ses i ljuset av att inköpschefsindex legat i tillväxtzonen i drygt två år och att den kortsiktiga trenden är fortsatt stabil. I juni noterades fyra av fem delindex ovanför 50-strecket.
  • Delindex för orderingång föll till 52,5 i juni från 55,9 i maj och bidraget till huvudindex var -1,0 indexenhet. Exportorder, vars indextal var 51,7, fortsatte att stiga under månaden, om än i långsammare takt, medan hemmamarknadens orderingång föll. Senast inhemsk orderingång sjönk var i september ifjol men det är först i april 2013 som indextalet var lägre än månadens notering på 46,9.
  • Delindex för produktion gick tillbaka från 58,8 till 54,6 i juni. Med ett negativt bidrag på 1,1 indexenheter är det den främsta drivkraften bakom månadens nedgång i PMI-total. Den dämpade produktionstakten, i kombination med en lägre tillväxt av nya order, kan ha satt avtryck på produktionsplanerna vars index föll från 65,0 till 61,7 i juni. Delindex för sysselsättning steg marginellt i juni och noterades till 52,1.
  • Leverantörernas rå- och insatsvarupriser ökade med 2,3 indexenheter till 55,7 i juni. Detta är det högsta indextalet sedan juni 2011 då index var 60,5. Utmärkande under månaden var höjda priser på eten och plastråvaror medan priset på aluminium föll.

För ytterligare information:
    Cathrine Danin, Swedbank Makroanalys, tfn 070-540 68 78 cathrine.danin@swedbank.se,
    Sebastian Bergfelt, Silf, 073-944 6450, medlem@silf.se