2,5 miljarder! Toppnotering för 2013 års turistomsättning i Siljansbygden.

2,5 miljarder kronor. Så mycket omsattes i Siljansbygden av turister och genomfartsresenärer under 2013. Med en ökning på 100 miljoner är det den högsta noteringen gällande omsättning sedan mätningarna inleddes för 11 år sedan.
  - Det är glädjande att vi kan konstatera att Siljansbygden är en stark destination och att vi fortsätter att växa, säger Siljan Turisms VD Birgitta Bogren.

Undersökningen visar att gästnätterna har ökat på camping och i stugor samt att hotellgästerna spenderar mer pengar i området, särskilt på restaurangbesök. Totalt gjordes 3,1 miljoner övernattningar 2013 varav svenskar svarade för 91 %.
  - Vi hade fantastiskt väder under sommaren 2013 och visst påverkar det turistnäringen. Dock ser vi en stark uppåtgående trend eftersom vi även föregående år ökade turistomsättningen med drygt 100 miljoner kronor i Siljansbygden, påpekar Birgitta.

Siljan Turism har under de senaste åren valt att bli mer kundfokuserade. Detta genom konceptutveckling och att på ett tydligare sätt avgränsade kampanjer mot specifika målgrupper. Ett exempel på detta är kampanjen Barnens Siljan som förra året kommunicerades till utvalda barnfamiljer i Norge och i Sverige. Av de utländska turisterna är det norrmännen som ökar mest.
  - Vi fortsätter att arbeta med kundanalyser och utvalda starka reseanledningar som vi lyfter fram i marknadsföringen. Det ser vi som en bidragande faktor till ökningen, menar Birgitta Bogren.

2,5 miljarder i turistomsättning beräknar ha gett 1 913 arbetstillfällen för området, vilket är en ökning på 84 arbetstillfällen från föregående år. Både logi och restaurang fick ökad omsättning och eftersom dessa är sysselsättningsintensiva, låg omsättning/anställd, gynnas sysselsättningen positivt.

Som en del i satsningen att möta de internationella kundernas behov byter turistbyråerna namn till Tourist Center. Mora är först ut i raden att få nya skyltar i samband med flytten till Köpmannagatan 3 B.

Ovanstående uppgifter kommer från den undersökning som företaget Resurs gjort på uppdrag av Siljan Turism och baseras på statistiskt underlag från SCB. Samtliga statistiska uppgifter har sedan behandlats i den TuristEkonomiska Modellen (TEM) som introducerades av Svenska Turistrådet 1988.

Eventuella frågor besvaras av:
Birgitta Bogren
VD Siljan Turism
birgitta.bogren@siljan.se

• Företagsinformation

• dalarna
  • tem 2013

• Dalarna

Siljan Turism AB är ett destinationsbolag i hjärtat av turistlänet Dalarna. Vår uppgift är att marknadsföra och sälja en av Sveriges mest populära och attraktiva besöksdestinationer, både nationellt och internationellt.
Siljan Turism, som bildades 1987, ägs av de fyra Siljanskommunerna Leksand, Rättvik, Mora och Orsa, samt av cirka 600 lokala företag, föreningar och organisationer. Bolaget driver totalt fyra turistbyråer – en turistbyrå i varje Siljanskommun. Huvudkontoret finns i Leksand.

Jonna Fischer Matz

Presskontakt Marknadskoordinator 0248-797216