SKIDSKYTTEFÖRBUNDET OCH SILVA I LÅNGSIKTIGT SAMARBETE

Pressmeddelande  •  2012-02-16 07:25 CET

Skidskytteförbundet har en vision att dubbla antalet aktiva före utgången av år 2014. Senaste årens framgångar för landslaget har ökat intresset hos ungdomarna men i dag finns det för få klubbar som kan ta emot dem. Nu startar Silva och Skidskytteförbundet ett samarbete där det gemensamma målet är att bidra till sportens långsiktiga utveckling.

Ett problem när det gäller att starta nya klubbar är den begränsade tillgången till skjutbanor i kombination med bra och upplysta skidspår. För att minska hindret har skidskytteförbundet sett sina samarbeten med näringslivet inte bara som ett sponsorskap och köp av en reklamplats utan också inkluderat ett engagemang och specifikt utvecklingsprojekt som för skidskyttesporten närmare. Tillsammans med Svea Skog har ett speciellt skidskytteluftgevär tagits fram och tillsammans med Samhall har portabla måltavlor tagits fram. Tillsammans med Silva startar nu ett samarbete som framöver gör att klubbar utan elljusspår kan träna mer obehindrat.

- Allt handlar om att göra sporten tillgänglig. Med Silva-projektet har nu ännu en viktig pusselbit fallit på plats. Nu kan exempelvis en skidklubb som har skidskytteintresserade ungdomar träna skidskytte och tack vare Silva även efter solens nedgång. Vi bor ju där vi bor, vinterhalvåret är mörkt och då får man vara kreativ. På bara något år har vi med våra partners utvecklat flyttbara skjutbanor, billigare vapen och elljusspåret – ja det tar föreningen också med sig i backluckan på bilen tillsammas med skidor och stavar där den ska träna, säger Erika Alvevind som är föreningsutvecklare på Svenska skidskytteförbundet.

Silva har sedan 30-talet varit en stark leverantör av pannlampor. Orienterare, löpare, cyklister och skidåkare på elitnivå tränar och tävlar med Silvas lampor och genom åren har de bidragit med värdefull feedback till utvecklingen av nya produkter i Silvas sortiment.

- Genom vårt samarbete med Skidskytteförbundet har vi elitidrottare ur landslaget som använder våra produkter och ger oss feedback, och vi får möjlighet att vara med och bidra till sportens utveckling genom den ungdomssatsning som förbundet gör. Det är ett långsiktigt samarbete vi inleder och det ska bli spännande att följa både de på elitnivå och klubbarnas utveckling, säger Maria Stenström produktchef på Silva.

Kontakt på Silva:
Maria Stenström, produktchef
maria.stenstrom@silva.se

Kontakt på Svenska Skidskytteförbundet:
Erika Alvevind –ansvarig för föreningsutveckling
www.skidskytte.se

Om Svenska skidskytteförbundet
Svenska skidskytteförbundets (SSSF) verksamhetsidé är att bredda och popularisera sporten skidskytte samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I arbetet är föreningarna den viktigaste kuggen därför att det är där som verksamheten har sin grund. Sveriges mål inför kommande VM 2012 i Ruhpolding, Tyskland, är att ta två medaljer. I förbundets Vision 2014 står att Sverige ska vara världsledande i skidskytte vilket menas konkret att vara bland de tre bästa landslagen och de tre bästa världscuparrangörerna i världen. I visionen ingår också att vi ska fördubbla antalet aktiva skidskyttar i Sverige från dagens ca 550 aktiva till över 1000.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom