Team Silva knep tredjeplats i VM i Frankrike

Pressmeddelande  •  2012-09-25 16:13 CEST

Silvas multisportlag Team Silva tog under VM i Frankrike, Raid in France, den 14-22 september en bronsplats, tätt inkomna efter vinnarna Seagate (Nya Zeeland) och silverpristagarna Thule (Sverige/Frankrike).

Efter silvermedaljörerna Thules målgång kom Team Silva glada i mål efter ett väldigt lyckat genomför lopp. Raid in France 2012 inkluderade 65 internationella lag från 30 olika nationaliteter som tävlade i 6-8 dagar i l’Argentière-la-Bessée och Roquebrune-Cap Martin, Frankrike. Hela 52 mil avverkades där hälften av tiden ägde rum på över 2 000 meters höjd i discipliner som löpning, cykling, klättring och forspaddling.

Läs gärna vår korta intervju med Team Silvas lagledare Björn Rydvall nedan.

Hallå Björn Rydvall, lagledare för Team Silva. Ett stort grattis till tredjeplatsen. Hur mår ni?
Efter förutsättningarna mår vi nog rätt bra. Dagarna efter tävlingen gick vi alla runt lite som i ett töcken och det mesta skedde i slowmotion. Det är uppenbart att när vi äntligen inte behövde pressa oss och kämpa emot tröttheten längre så slog den till med besked. Nu, fem dagar efter målgång börjar det kännas rätt bra igen.

Ni presterade ofantligt bra. Vad var er största utmaning under årets VM?
Detta VM var sprängfyllt med utmaningar, så det är svårt att välja ut en. Kombinationen av hög höjd, branta backar och stekande hetta blev en rejäl utmaning för vårt lag, baserat vid Umeå-kusten där det sällan är varken varmt eller hög höjd.

Vilket ögonblick under VM kommer du att minnas mest?
Vi paddlade ut i en enorm fors med raftingbåten och kände hur vi svävade i luften. När vi äntligen landade lyckades vi hålla båten på rätt köl i allt skum. Det var lika önskat som oväntat! Jag har även många storslagna vyer kvar på näthinnan från stora bergsmassiv i både solens upp och nergång.

Hur tar ni igen er efter den här prestationen?
Nu är det vila som gäller. För egen del hoppas jag på soliga höstdagar i skog och mark med flugspö och bärplockare istället för träningskläder och klocka.

Vad har Team Silva planerat härnäst?
Jag och Aaron åker till Storbritannien i slutet av oktober för att delta i Original Mountain Marathon tillsammans med 4000 (!!) andra. Sen börjar en lång uppbyggnadsperiod med vinterträning och tävling för att komma väl förberedda inför nästa års multisportsäsong.

Mer information om VM och Raid in France finns här.
Se gärna inslaget på TV4 om Team Silva inför VM

Om Team Silva
Multisportlaget Team Silva startades år 2010. Laget som sådant är dock långt ifrån så nytt. Samtliga medlemmar har tävlat och tränat tillsammans sedan år 2002.  Största framgångarna hittills för laget är andraplatsen på VM 2011, tredjeplatserna på VM 2006, 2009 och 2010, segrarna på Explore Sweden 2008, 2009 och 2010, 2:a platsen i Raid Series (Riksgränsen) 2005, 4:e platsen i Abu Dhabi 2009 samt segern på City Challenge Stockholm 2005. I Sverige har vi bland annat vunnit Svenska Multisportcupen, SM samt Åre Extreme Challenge. Läs mer om Team Silva här.

För mer information, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, PR-ansvarig på Silva, tel: 0733 338840 eller e-post: magdalena.hoglund@silva.se

Silva Sweden AB är moderbolag i Silva Gruppen som består av dotterbolagen Silva Ltd i UK och Silva Far East i Hong Kong. Produktsortimentet omfattar bl.a. pannlampor, kompasser, stegräknare och kikare. Silva Sweden AB ägs av Karnell. Läs gärna mer på www.silva.se

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom