ANRIKA SILVA ÄNDRAR FOKUS

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 12:53 CEST

Silva Sweden AB fyller 80år i år och är inne i den intensivaste utvecklingsfasen någonsin. De nya ägarna och den nya ledningen har satt sina mål och förändringarna är många. Förutom flera nya produktkategorier flyttar huvudkontoret från Sollentuna till Bromma den 17 juni. Ytterligare en stor förändring är att det sker en omstrukturering, från ett produktionsorienterat bolag till ett sälj- och marknadsinriktat företag.

Sport- och outdoorföretaget Silva Sweden AB tar steget in i framtiden. Just nu befinner företaget sig i en intensiv förändringsfas och kommer inom kort att lämna sina lokaler i Sollentuna, där man hållit till sedan 1973, för att flytta till Bromma.

– Det är i huvudsak två stora anledningar till flytten. Den första är att vi har alldeles för stora lokaler här i Sollentuna. Sedan är det även en kulturell anledning. Det är inte svårt att få denna organisation att göra nya saker, däremot kan det vara svårt att släppa det gamla. Därför tar vi med oss det vi varit bra på här i Sollentuna och skapar det nya skarpa Silva i nya fräscha lokaler, säger Silvas VD Patrik Elfwing.

En annan stor intern förändring är att organisationen går från ett produktionsorienterat bolag till att bli ett marknad- och säljinriktat företag.

– Det handlar bland annat om att bryta gamla rutiner och arbetsätt. Vi måste interagera mer med våra återförsäljare och slutkonsumenter och låta dem få ett mycket större utrymme. Det är ju dessa som bär och förmedlar våra produkter. Det innebär att vi kommer behöva en del kompetensväxling och med det menar jag att få hela organisationen att tänka mer kundfokuserat, säger Patrik Elfwing.

I och med flytten valde Silva att flytta den sista kompass tillverkning till sitt dotterbolag i Kina.

– Silva genomförde under första halvåret 2013 den sista fasen av överföringen av kompassproduktionen till det egna dotterbolaget Silva Shenzehn Co. LTD i Shenzhen, Kina.Det innebar slutpunkten i den överföring av produktion som successivt genomförts under ett antal år. Skälet till att produktionen flyttas är att en samlad produktion i Kina innebär kostnads- och
effektivitetsfördelar och ger företaget möjligheter till framtida expansion, säger Silvas produktionschef Hans Sjölander.

För att kunna bemöta konsumenternas önskemål kommer Silva fortsätta att lansera nya produkter, inom kort kommer produkter för såväl sport- och outdoor som den professionella marknaden. De första har redan nått marknaden i form av lanseringen av konceptet Civilized Dining, produkter
utvecklade för att förhöja upplevelsen av att äta ute i naturen. Ett annat exempel är Silvas produktserie Carry Dry. En helt ny serie med vattentäta påsar och fodral som skyddar ömtålig packning mot väta, sand, damm och tuffa väderförhållanden.

Räkna också med fler nyheter från Silva under hösten.Bland annat kommer det en hel rad nya lampor för sport- och outdoormarknaden, anpassade för aktiviteter som cykling, löpning och skidåkning.

Och detta är bara början på det nya skarpa Silva.

Gilla gärna Silva på Facebook eller följ oss på My Newsdesk, Twitter eller YouTube.

För mer information, vänligen kontakta:Hanna Lundberg, Marknadsansvarig
på Silva, tel: 08 623 43 63 eller e-post: hanna.lundberg@silva.se