OSYNLIG GÖR DIG INTE ODÖDLIG- att se och synas i trafiken

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2011 14:12 CET

Fler väljer att cykla till och från jobbet även under den mörka delen av året. Bra för folkhälsan kan tyckas men i och med att många slarvar med belysning sker också fler allvarliga olyckor.

Det finns många bra och enkla sätt att synas bättre i trafiken när det är mörkt. Reflexer på cykeln och reflexväst på cyklisten är billigt och enkelt men kräver att någon annans ljus faller på dig. Ännu bättre är givetvis att ha bra belysning både framåt och bakåt på sin egen cykel.

I DN den 7 november fanns en helsida kring cykelolyckor. Där kunde läsas att försäkringbolaget IF har analyserat cykelolyckor under en fem års period runt om i Sverige. Studien visar bland annat att olyckor av svårare karaktär är mer koncentrerade till hösten, framför allt oktober och november. Orsaken till siffrorna är enkel. Cyklisterna syns för dåligt i trafiken när det blir mörkt. I artikeln i DN säger Iréne Isaksson-Hellman,trafikforskare på If, att ”Reflex och lyse borde vara en självklarhet för alla som cyklar i mörker. Det är en billig livförsäkring”.

- Överlag ska du ha vitt lyse fram och rött bak. Beroende på hur man använder sin cykel och i vilka miljöer man befinner sig kan olika lampor vara lämpliga. Cyklar du långt och på mörka vägar bör du ha en lampa som lyser upp din väg bra så att du ser vägen. Pendlar du till jobbet och åker mest på upplysta sträckor så behövs inte ett lika starkt ljus. Bland våra lampor har exempelvis Sprint Plus extremt bra ljus, vilken många använder för cykling i terräng. För att endast synas har vi en liten enkel visibilitetslampa som heter Tyto, som finns med både rött och vitt ljus. Alla våra lampor är enkla att ta av när du har parkerat din cykel så att du inte riskerar att den blir stulen, säger Maria Stenström, produktchef på Silva.

Med bra cykelbelysning och reflexer syns cyklisten på ungefär 300 meters håll, utan reflexer och belysning är avståndet bara cirka 20 till 30 meter. Givetvis har det en stor betydelse för möjligheten att undvika olyckor.

Läs mer om mobil belysning på www.silva.se

Fakta om Silva Sweden AB Silva Sweden AB är moderbolag i Silva Gruppen som består av dotterbolagen Silva Ltd in UK, Silva Deutschland, Silva France and Silva Far East in Hong Kong. Produktsortimentet omfattar bl. a.pannlampor, kompasser, stegräknare och kikare. Silva Sweden AB ägs av Karnell.