TRÄNING I MÖRKER- tips för vinterträning

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2011 08:40 CET

När mörkret faller ser stigen annorlunda ut. Den invanda rundan bjuder plötsligt på nya utmaningar och upplevelser. Fredrik Kessiakoff och Lisa Blommé delar med sig av sina bästa tips på hur man lyser upp sin mörkerträning.

Kanske känns det motigt att ta dig ut i löp- eller cykelspåret mörka kvällar och ruggiga morgnar, när sommaren blivit höst, och hösten övergår till vinter. Men tveka inte för länge, den hårt förvärvade sommarformen försvinner snabbt. Ge dig i stället ut och upptäck årstiden, njut av att cykla i  pannlampans sken genom en tunnel av höstlövens färger eller av att jogga under en kristallklar vinterhimmel.

Träningen under höst och vinter är inte densamma som under sommaren. Det är kallt, halt och inte minst mörkt. Med rätt kläder, skor och bra belysning kan du välja att fortsätta träna utomhus i luftig miljö istället för på ett trångt gym.

Det viktigaste när man ska träna i mörker är att se och att synas. Det finns en hel del lampor på marknaden. Det är viktigt att välja en lampa som är anpassad för den aktivitet man planerar att genomföra. Per Wååg, utvecklingschef på Silva, tipsar om tre punkter att ta hänsyn till vid val av lampa.

• Ljusbilden
    Cykling i terräng kräver längre och bredare ljuskägla medan löpning på plan, öppen mark inte behöver lysa lika långt och starkt. Ska du vara ute i kallt väder så se till att lampan tål låga temperaturer utan att tappa effekt i för stor grad.
  • Uppladdningsbart batteri eller inte
    Tränar du ofta i mörker kommer du att förbruka mycket batterier. Det kan vara värt att lägga lite mer pengar på ett laddningsbart alternativ och slippa kostnaden för förbrukningsbatterier. Dessutom är dagens uppladdningsbara batterier nästintill okänsliga för kyla.
  • Komfort
    Välj en lampa som är anpassad för ändamålet. Löplampor är ofta anpassade för att sitta bra på huvudet och vara lätta. Vid cykling kan det vara bra att både ha lampa fäst på styret och på hjälmen så man kan söka sin väg runt kurvor.

Två personer som trotsar väder, vind och mörker för att hålla formen hela året är Fredrik Kessiakoff och Lisa Blommé.

Fredrik Kessiakoff, professionell cyklist för Pro Team Astana tycker att det är viktigt att fortsätta cykla året om för att lyckas med sin träning.

- Eftersom de huvudsakliga förberedelserna för varje tävlingssäsong sker under vintermånaderna, är det extremt viktigt för mig att inte behöva kompromissa med träningen. Detta skulle vara omöjligt utan högkvalitativa belysningsprodukter. Jag har fastnat för Silvas nya lampa Singletrack som jag fått provköra. Den är perfekt anpassad för mig som cyklist då den går att fästa på både hjälm och styre. Den ger ett oslagbart ljus, är enkel att montera och har låg vikt. Vad jag vet kommer den i butik kring årsskiftet, så håll utkik.

Lisa Blommé, tränare på Running Sweden, ser stora fördelar med en riktigt bra pannlampa, både i sin egen träning och i sitt jobb som tränare.

- Jag använder pannlampa för att jag vill kunna springa avslappnat. Då jag är fruktansvärt dålig på att springa över minsta lilla ojämnhet i vanliga fall gör mörkret det hundra gånger värre, varför en pannlampa med rejäl lyskraft är ovärderlig för mig efter det att mörkret har fallit.
Silvas lampa Sprint är den som jag använt mest både i jobbet och privat. I mitt jobb som tränare på Running Sweden funkar den utmärkt då man i princip kan stå still och följa adepterna runt tartanen. Helt klart min favorit. Mitt tips är att skaffa en lampa som gör att du kan springa utan att känna dig spänd och orolig över var du sätter fötterna. En lampa som du kan justera ljusvinkeln och styrkan på är en fördel då terrängen säkerligen varierar där du springer och ibland vill man ha blicken lite närmre fötterna medan andra gånger vill man kunna se långt fram i horisonten. Förutom lampan, tänk på att använda reflexer eller visibilitetslysen i mängder när du är ute, det är lika viktigt att andra ser dig.

På med bra kläder och utrustning och ge dig ut. Låt blåst och snö piska dig i ansiktet, njut av röken från dina andetag som svischar förbi, hör ljudet av löven mellan dig och underlaget och låt pannlampan lysa upp din väg.

www.silva.se hittar du fler pannlampor och information.

Se även www.facebook.com/SilvaGetOutThere

För mer info eller bilder kontakta:
Hanna Lundberg, PR & Kommunikation
mail: hanna.lundberg@fiskars.com
Tele: 08-62 34 358
Silva Sweden AB

Silva Sweden AB är moderbolag i Silva Gruppen som består av dotterbolagen Silva Ltd in UK, Silva Deutschland, Silva France and Silva Far East in Hong Kong. Produktsortimentet omfattar bl.a.pannlampor, kompasser, stegräknare och kikare. Silva Sweden AB ägs av Karnell.

Läs mer på www.silva.se