Ace of Base gör första spelningen i Sverige på 12 år på SIME Awards

Ace of Base, ett av Sveriges mest framgångsrika band någonsin med flera USA-ettor och världens mest sålda debutalbum The Sign/Happy Nation med låtar som The Sign och All that she wants, har återigen börjat turnera och första gången på 12 år står man nu på en svensk scen.

Internet och framförallt YouTube har skapat helt nya kanaler för oss att möta våra fans i hela världen. Det är extra roligt att hundratusentals nya fans har upptäckt vår musik. Det känns skitkul att skapa musik igen och Jonas och jag har hittat tillbaka till varandra musikaliskt. Vi har även lanserat en Ace of Base-kanal tillsammans med YouTube som är fantastiskt spännande, säger Ulf Ekberg från Ace of Base.

Ace of Base har bland annat spelat för upp till 40 000 fans i Östeuropa, Skandinavien och Asien under hösten, däribland i Singapore där de öppnade årets Formel 1-tävling med en bejublad konsert.

SIME är norra Europas största event om digitala möjligheter och SIME Awards det mest prestigefyllda branschpriset. Till SIME kommer även det portugisiska underbarnet Mia Rose som på kort tid och helt utan stöd från den traditionella skivindustrin blivit YouTubes största artist. Genom Internet har hon inte bara fått en global publik av fans utan även bevisat att talang, en gitarr, en webbkamera och ett flickrum i Lissabon räcker för att bli en global världsstjärna och nu flockas skivbolagen kring den skönsjungande artonåringen.

Det Mia har gjort är fantastiskt och vi följer henne med stort intresse, fortsätter Ulf som är en av talarna i SIMEs panel om framtidens musikindustri. Vi väljer att göra ett specialframträdande på SIME för att vi verkligen gillar det SIME står för och för att visa att Ace of Base är en del av den framväxande digitala kultur som definitivt är framtiden.

OM SIME Awards och SIME
SIME Awards hålls på Ambassadeur i Stockholm den 13 november direkt i anslutning till SIME, norra Europas största konferens om Internet och digitala möjligheter. SIME Awards är ett privat event för speciellt inbjudna gäster.

Kontakta Ace of Base:
Anna Mourou