​Svenskarnas Sexvanor 2015

Pressmeddelande   •   Dec 29, 2015 13:26 CET

Den erotiska nätbutiken Sinful.se, har kollat närmare på svenskarnas sexvanor under året som gått. Genom att undersöka data från årets beställningar har nätbutiken kommit fram till 5 roliga fakta om svenskarnas sexvanor under år 2015. Du kan läsa mer om dem här nedanför:

Svenskarna föredrar en dildo på 14,6 cm

Om man ser närmare på de dildos som har sålts under år 2015 visar det sig att genomsnittssvensken föredrar en dildo som har en längd på 14,6 cm.

Enligt en artikel på illvet.se är genomsnittslängden på den svenska mannens penis 14,8 cm. Det verkar därmed som att männen i Sverige kan släppa all press kring storleken när kvinnor nu ändå verkar föredra en dildolängd som är kortare än medelpenisen.

Sveriges kåtaste kommun är Gällivare

I november undersökte Sinful vilka kommuner som spenderar störst summor pengar på sexleksaker jämfört med antalet invånare. Resultatet visade att man i Gällivare köper 2,14 gånger så många sexleksaker om man jämför med riksgenomsnittet, vilket också gör kommunen till den som har visat störst intresse för sexleksaker under år 2015.

Undersökningen visade också att Höganäs är Sveriges minst sexiga kommun. Där landade poängen endast på 0,37, vilket betyder att man i Höganäs endast spenderade en tredjedel av den summa som genomsnittsvensken lade på sexleksaker under år 2015.

Årets sexigaste namn blev Jens och Birgitta

Baserat på de 50 000 senaste beställningarna gjorde Sinful dessutom en undersökning för att komma fram till vilka svenska namn som hade handlat sexleksaker för störst summor. Det kunde senare avslöjas att det var de traditionella namnen Jens och Birgitta som hade visat ett lite extra stort intresse för sexleksaker.

Överlag visade det sig att det var namn som ofta bärs av den lite äldre generationen som hade beställt sexleksaker för störst summor om man jämför med riksgenomsnittet. Exempel på namn som toppade listan var bland annat Knut, Einar, Inger och Eva.

Svenskarna handlar flest sexleksaker mellan kl. 21 - 22

Statistiken från det gångna året visar att svenskarna köper flest sexleksaker på kvällen då barnen har gått och lagt sig. Mer exakt tar nätbutiken emot flest beställningar mellan klockan 21 och 22.

Något som är lite överraskande är att det också är ytterst populärt att beställa sexleksaker mitt på dagen mellan klockan 12 och 13 - det verkar alltså som att det är många svenskar som utnyttjar lunchrasten till att beställa hem lite utökning till den hemligare avdelningen i byrålådan.

“Vi upplever att det är väldigt många som går in och köper sexleksaker efter att barnen har gått och lagt sig. Det är väl egentligen inte så konstigt då det först är på kvällen som föräldrarna har lite tid för sig själva och för varandra. Något som däremot kommer som en överraskning är att det också verkar vara populärt att bläddra runt bland våra sexleksaker under lunchrasten”, säger Sinfuls delägare Mathilde Mackowski.

Bondage är årets hetaste trend

Den hetaste trenden under år 2015 är bondage och det är speciellt handbojor och piskor som har blivit extra populära bland svenskarna. Den ökande efterfrågan beror troligtvis på 50 Shades of Grey-febern, som fortfarande verkar inspirera svenskarna till nya och spännande sovrumslekar.

“Vi har under det gångna året sett en stor ökning i vår försäljning av bondagesexleksaker. Försäljningen har ökat markant efter att 50 Shades of Grey hade premiär på biograferna i februari. Det verkar helt enkelt som att filmen har fått många svenska par att våga experimentera med bondagelekar hemma i sovrummen. Försäljningen har faktiskt ökat med hela 127% när det kommer till de här produkterna”, säger Mathilde Mackowski.

Du kan läsa fler fakta för år 2015 genom att klicka här

Sinful.se är en nordisk erotisk webshop som på ett stilrent och sobert sätt presenterar de bästa och nyaste erotiska produkterna som finns på marknaden. Vårt mål är att alla - oavsett kön, ålder och sexualitet - ska känna sig välkomna i webshoppen.

Vår shop är för alla som önskar erotiska produkter och sexleksaker där kvalitén är i topp och möjligheten för underbara upplevelser är störst och där designen är vacker.

På Sinful.se är service i högsätet och vi vet mycket om erotiska produkter! Den kunskapen använder vi varje dag på att hjälpa och vägleda våra kunder så att vi ser till att kunderna får helt rätt produkter. Vår kundtjänst finns tillgänglig att vägleda i användning och funktion av produkterna i shoppen.

Alla order som beställs på www.sinful.se innan kl 17 i vardagar kommer att skickas ut samma dag.