Mottagare av Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2012

Målmedvetet förbättringsarbete ger resultat!

Karlskoga lasarett är ett lysande exempel på detta då man nu som första sjukhus tar emot Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Verksamheten kännetecknas av kundorientering, ett personligt ledarskap och mycket engagerade medarbetare. Detta har resulterat i en välfungerande sjukvård med nöjda patienter. Karlskoga lasarett är en förebild i Sverige.

Årets utmärkelse process resulterade i en mottagare av Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2012, Karlskoga Lasarett. Dessutom erhåller Stora Mellösa skola ett Erkännande för framgångsrik Verksamhetsutveckling 2012. Här följer motiveringar och kommentarer kring dessa organisationer.

Ceremonin kring Utmärkelsen Svensk Kvalitet äger rum i Karlskoga den 30 e januari i närvaro av H M Konungen.

Domarkommitténs motivering

Karlskoga lasarett erbjuder hälso- och sjukvård med akutberedskap till alla som är i behov av basal vård och som väljer att söka vården vid lasarettet, främst till patienter inom Örebro läns landsting och Landstinget i Värmland. Dessutom erbjuder lasarettet verksamhetsförlagd utbildning till studenter inom hälso- och sjukvårdsområdet.

Organisationen präglas av ett ledarskap med starkt personligt engagemang för kvalitet och ett systematiskt kundorienterat förbättringsarbete, i vilket alla medarbetare är aktivt delaktiga och direkt involverade med ansvar för olika delar av verksamheten och arbetet med ständiga förbättringar. Ett etiskt förhållningssätt tillämpas i alla delar av verksamheten.

Organisationen tar systematiskt fram strategier, mål och handlingsplaner baserade på huvudmannens uppdrag liksom patienternas/närståendes och medarbetarnas behov och intressen med god möjlighet till stort inflytande för dessa intressenter.

Verksamhetens processer inom de viktigaste relevanta områdena styrs utifrån ett kundorienterat arbetssätt. Genom löpande kontakter med intressenterna identifieras och genomförs förbättringar efter systematisk riskanalys.

Organisationen redovisar genom ett flertal mätningar av den medicinska kvaliteten, kundtillfredsställelse och medarbetarnöjdhet att verksamheten når goda och stabila resultat med positiva trender också i jämförelse med ledande organisationer.

Karlskoga lasarett tjänar som ett gott föredöme för systematisk verksamhetsutveckling och har genom ett flerårigt arbete med utvecklingen av sin verksamhet gjort sig väl förtjänt av Utmärkelsen Svensk Kvalitet.

Göran Hägglund, Socialminister

Det är som alltid lika roligt att se att hårt arbete ger resultat. Karlskoga lasarett har genom målmedvetet arbete lyckats att åstadkomma gott ledarskap, god kvalitet och god kundnöjdhet. Alla dessa tre komponenter bidrar till välfungerande sjukvård med nöjda patienter. Därför är det roligt att Karlskoga lasarett uppmärksammas för det utvecklingsarbete som de har bidragit till.

Håkan Sörman, Verkställande direktör, Sveriges Kommuner och Landsting

Det är mycket glädjande att Karlskoga Lasarett har fått Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Aldrig tidigare har ett helt sjukhus fått en utmärkelse. De har ett föredömligt systematiskt förbättringsarbete och det visar också vad som är möjligt att åstadkomma inom hälso- och sjukvården som andra kan ta efter.

Marie-Louise Forsberg-Fransson (S), landstingsstyrelsens ordförande Örebro läns landsting:

Det är oerhört glädjande att en av landstingets verksamheter, Karlskoga lasarett, får detta kvalitetspris. Det är också starkt att en så stor verksamhet, med över 700 anställda, får utmärkelsen.  Jag vill gratulera Karlskoga lasarett för ett mycket gott arbete och även länets patienter som har tillgång till den här kvalitetsmärkta verksamheten.

Rickard Simonsson, landstingsdirektör Örebro läns landsting:

Jag vill verkligen gratulera vårt lasarett i Karlskoga till den här utmärkelsen som visar att man har utvecklat kvalitets- och uppföljningsarbetet på ett föredömligt sätt. Det är ett starkt och engagerat arbete som våra medarbetare har genomfört och som vi ska ta vara på. Vi behöver alla arbeta med ett ständigt förbättringsarbete.

Lena Adolfsson, sjukhusdirektör Karlskoga lasarett:

Jag är oerhört stolt över alla engagerade chefer och medarbetare som gjort det möjligt att vi som första sjukhus i Sverige fått Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Vi har nått hit genom ett mycket målmedvetet och långsiktigt utvecklingsarbete med patienten i fokus, vilket påbörjades i slutet av 1990-talet. Då Utmärkelsen Svensk Kvalitet anses som Sveriges mest prestigefyllda utmärkelse för framgångsrika företag och organisationer känns detta både hedrande och viktigt. Utmärkelsen innebär också att vi betraktas som förebild för andra organisationer och företag, vilket är både spännande och samtidigt utmanande.

Fackliga representanter på Karlskoga lasarett:

Vi känner oss mycket stolta över att Karlskoga lasarett får ta emot Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Vi är glada över att det långsiktiga arbetet med kvalitet och verksamhetsutveckling, där alla varit delaktiga, har gett resultat.

Karlskoga kommun gratulerar Karlskoga lasarett till utmärkelsen Svensk Kvalitet 2012:

Det är fantastiskt roligt att få gratulera Karlskoga lasarett till utmärkelsen Svensk Kvalitet 2012, säger Niina Laitila (S), kommunstyrelsens ordförande i Karlskoga. De är en förebild för oss och andra när det gäller kvalitetsarbete. Nu ser vi fram emot att utveckla vårt redan goda samarbete och lära oss mer om lasarettets framgångsrika arbetssätt.

Vi är glada och stolta över att Karlskoga lasarett har fått utmärkelsen, säger Anna Drevenstam, kommundirektör. Vi vet hur målmedvetet de har arbetat för att vara en organisation och vårdgivare i toppklass. Karlskoga lasarett är en viktig aktör i kommunen ur flera aspekter. Framförallt som vårdgivare på båda sidor länsgränsen men också ur ett samhällsperspektiv.

Degerfors kommun gratulerar Karlskoga lasarett över utmärkelsen Svensk Kvalitet 2012:

Vi är imponerade av personalens målmedvetenhet och engagemang för att utveckla, den för oss alla så viktiga, verksamheten på Karlskoga lasarett. Vi gläds med alla medarbetare för det erkännande som denna prestigefyllda utmärkelse ger, säger Roland Halvarsson (V), kommunstyrelsens ordförande i Degerfors.

För ytterligare information kontakta:

Jerry Karlsson, VD, SIQ, 031 – 723 17 06

Lena Adolfsson, sjukhusdirektör Karlskoga lasarett, 0586 – 661 01

Stora Mellösa skola, Örebro

- Erkännande för framgångsrik Verksamhetsutveckling 2012

Domarkommitténs motivering

Stora Mellösa skola är en F-6 skola som driver verksamhet med i dagsläget 169 elever varav 105 barn på fritidshemmet. Skolan ligger några mil öster om Örebro, i kommundelen Östernärke, är en modellskola för flexibelt lärande och har en hälsoprofil ”Hälsa och Lärande i samspel”.

Stora Mellösa skolas styrka är det lyhörda bemötandet som baseras på övertygelsen att varje barn kan gå ut ur skolan med full måluppfyllelse samt en positiv framtidstro och tilltro till sin förmåga.

Verksamhetsidén ”den medvetna skolan” genomsyrar hela verksamheten och bidrar starkt till självkänsla och gemenskap.

Verksamheten bärs upp av en gemensam värdegrund vilken omfattas av intressenter, lärare, elever och föräldrar.

Kundorienteringen präglas av högt ställda krav på medarbetare att hämta in, möta upp och tillgodose kundernas krav.

Detta åstadkoms med ledningens positiva engagemang och sitt långsiktiga systematiska arbete. Ledningen stimulerar medarbetarnas förmåga och vilja till att utveckla organisationen i enlighet med värdegrund och vision.

Alla är delaktiga i verksamhetens planering och utvärdering. Medarbetarnas kompetens är en avgörande framgångsfaktor för organisationen. Nyckeln till detta är att man söker på ett systematiskt sätt vad som behövs för att klara framtidens utmaningar. Ledningens engagemang präglas starkt av ett personligt, aktivt och synligt engagemang.

Det finns väl inarbetade systematiska angreppssätt för att utvärdera i stort sett alla förekommande aktiviteter.

Organisationen präglas av hög flexibilitet för att tillmötesgå elevers och föräldrars behov med strategin flexibelt lärande och hälsa i samspel.

Stora Mellösa skola är väl skickad att vara ett Erkännande för Kundorienterad Verksamhetsutveckling genom en kvalitetskultur som genomsyrar hela verksamheten.

Gunilla Hedman, rektor Stora Mellösa skola

Att 2011 få tilldelat sig Utmärkelsen "Bättre skola 2011" och att i år, efter fortsatt arbete enligt SIQ modellen erhållit
 "Erkännande för framgångsrik Verksamhetsutveckling 2012" är för oss
helt overkligt underbart!
 Vi kommer att fortsätta med ständiga förbättringar och även sprida vårt
 arbete i Örebro kommun.

För ytterligare information kontakta:

Jerry Karlsson, VD, SIQ, 031 – 723 17 06

Gunilla Hedman, rektor Stora Mellösa Skola, 019 - 215812

• medarbetare
  • ledarskap
  • organisationsutveckling
  • utmärkelsen svensk kvalitet
  • systematiskt kvalitetsarbete
  • siq
  • svensk kvalitet

• Skåne

SIQ är en icke vinstdrivande stiftelse som ingår i kretsen av de sk industriforskningsinstituten. Huvudmän är svenska staten, via Tillväxtverket, samt medlemsorganisationerna i Intressentföreningen Kvalitetsutveckling.