Pressinbjudan Utmärkelsen Svensk Kvalitet den 13 mars 2019

Klockan 9.00  10.30
Ceremoni Internetstiftelsen
Adress: Internetstiftelsen, Hammarby Kaj 10D, plan 5
Medverkande: Mats Deleryd, vd SIQ, Agneta Jansmyr, domarkommitténs ordförande, Ylva Hambraeus Björling, styrelseordförande Internetstiftelsen, Danny Aerts, vd Internetstiftelsen samt Gunilla Nordlöf, generaldirektör Tillväxtverket.

Klockan 10.45 – 12.00
Rundvandring Hammarbydepån inklusive visning av simulator tunnelbana och nya tunnelbanetåget C30
Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 19b
Medverkande: Mats Deleryd, vd SIQ, Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och styrelseordförande SL, Agneta Jansmyr, domarkommitténs ordförande, Johan Oscarsson, vd MTR Tunnelbanan, Håkan Nilsson, styrelseordförande MTR Tunnelbanan, Sven-Erik Österberg, landshövding Stockholms län, Gunilla Nordlöf, Generaldirektör Tillväxtverket, Caroline Ottosson, Chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL.

Klockan 12.00  13.00
Ceremoni MTR Tunnelbanan AB
Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 19b

Klockan 10.30 – 10.45
Enskilda intervjuer MTR Tunnelbanan AB

• Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och styrelseordförande SL
  • Caroline Ottosson, Chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL
  • Johan Oscarsson, vd MTR Tunnelbanan

Klockan 16.00 och framåt
Enskilda intervjuer SIQ
På Elite Hotel Marina Tower, Saltsjöqvarns Kaj 25, finns möjlighet till enskilda intervjuer med:

• Danny Aerts, vd Internetstiftelsen
  • Johan Oscarsson, vd MTR Tunnelbanan
  • Mats Deleryd, vd SIQ

För anmälan till ceremonier och/eller intervjuer, kontakta SIQs kommunikationsansvarig Karin Cars, karin.cars@siq.se eller 070-542 94 78.

Domarkommitténs motivering Internetstiftelsen

Internetstiftelsen uppvisar en tydlig förståelse för vilka resultat som krävs för att förverkliga mål, visioner och för att möta kundernas behov. Ledare och medarbetare i hela organisationen har ett starkt kundfokus och arbetar aktivt för att skapa värde i samverkan med kunder och intressenter. Företaget ligger i framkant även i internationella jämförelser. Medarbetarnas delaktighet och engagemang genomsyrar hela organisationen, likaså deras stolthet för Internetstiftelsen och sitt arbete. Ett systematiskt och integrerat arbetssätt finns för att utifrån strategisk plan och övergripande mål ta till vara och utveckla medarbetarnas kompetens.

Tjänsteleveransen kan stärkas genom att kopplas samman med ett processledningsperspektiv. Organisationen har en kultur som stimulerar och uppmuntrar kreativitet och innovation i det dagliga arbetet. Medarbetare i hela organisationen lever organisationens värderingar.

Öppenhet och transparens är tydliga ledord för Internetstiftelsen som därmed är väl förtjänt av Utmärkelsen Svensk Kvalitet.

Domarkommitténs motivering MTR Tunnelbanan AB

MTR Tunnelbanan arbetar för att göra människors vardag enklare med smidiga resor, attraktiva och funktionella stationsområden och omtänksamt bemötande. Genom konceptet Kundresan visualiseras resenärens behov som grund för kundförståelse och förbättringsarbete.

MTR Tunnelbanan har en mycket kunddriven, välplanerad verksamhet med god samverkan och integration. Strategier, processer, styrkedjor och förbättringsarbete är av mycket hög klass och visar goda resultat avseende såväl kunder och medarbetare som social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Det finns en påtaglig kvalitetskultur där arbetssätten i huvudsak är förebyggande och resultaten har tydliga samband med arbetssätt.

Ett tydligt närvarande chefskap gör att medarbetande känner sig sedda, bekräftade och vägledda och uttrycker stolthet över sitt arbete, organisation och verksamhetens betydelse för samhället. Jämförelser med andra ledande organisationer kan inspirera i det fortsatta utvecklingsarbetet.

MTR Tunnelbanan är en mycket god förebild i systematisk, kundorienterad verksamhetsutveckling och har gjort sig väl förtjänt av Utmärkelsen Svensk Kvalitet.

Utmärkelsen Svensk Kvalitet

Sedan 1992 delar SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling ut Utmärkelsen Svensk Kvalitet till organisationer som långsiktigt och systematiskt utvecklar sitt kvalitets- och förbättringsarbete.

Utmärkelsen tilldelas organisationer som påvisat betydande resultat av sitt framgångsrika kvalitetsarbete. Utmärkelsen baseras på en gedigen utvärdering av de organisationer som deltar. Verksamheterna blir belysta ur ett helhetsperspektiv där styrkor och förbättringsmöjligheter identifieras i detalj utifrån SIQ Managementmodell vilken utgör en grund för hur organisationer når framgång med sin verksamhet.

Utmärkelsen Svensk Kvalitet har till syfte att stödja utvecklingen av det systematiska förbättringsarbetet på organisationsnivå och lyfta fram goda förebilder till inspiration för andra, både inom privat och offentlig sektor.

Domarkommittén 2018

• Agneta Jansmyr, Regiondirektör Region Jönköpings län, Ordförande i Domarkommittén
  • Dag Kroslid, VD Nordan
  • Anders Mellberg, Senior Advisor Svedea
  • Håkan Wiklund, Professor Mittuniversitetet

• Företagsinformation

SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling, instiftat av regeringen, har till uppgift att vara det samlande, pådrivande och resursskapande organet för den nationella utvecklingen inom kvalitetsområdet och därmed även stödja internationellt samarbete. SIQ stimulerar och bidrar till en positiv kvalitetsutveckling i alla delar av det svenska samhället genom att skapa, samla och sprida kunskap för ett långsiktigt och hållbart utvecklingsarbete. Bakom SIQ står Tillväxtverket samt våra medlemsorganisationer från både privat näringsliv och offentlig sektor.