Årets Supertalang 2013 vd för företag i inkubatorn STING

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2013 13:15 CET

Supertalanglistan toppas för andra året i rad av en inkubatorföretagare. Årets Supertalang Caroline Walerud 23 år är vd för Volumental, som utvecklas till ett starkt tillväxtföretag i inkubatorn STING, medlem i den nationella branschföreningen SISP. Bland årets supertalanger finns även flera andra inkubatorföretagare, liksom inkubatormedarbetare.

Supertalanglistan sätts samman av Veckans Affärer som dammsugit storbolag, riskkapitalbolag, entreprenörshubbar, inkubatorer och universitet för att hitta Sveriges skarpaste hjärnor. På listan finns 101 unga, smarta och drivna Supertalanger som kommer att förändra sättet vi tänker på och hur vi gör affärer. På årets lista är det tydligare än någonsin att entreprenörskapet ökar i betydelse.

”STING har varit central i vår acceleration som företag”

Årets supertalang Caroline Walerud är vd för startupbolaget Volumental som finns i inkubatorn STING i Stockholm. Bolaget bygger världens första molntjänst för 3D-skanning. Efter universitetsstudier i Cambridge ville Caroline jobba i ett ungt företag där hon kunde få erfarenhet inom många affärsområden samtidigt, och hjälpa till att bygga något från grunden. SISP frågar Caroline hur hon ser på inkubatorns roll för Volumentals utveckling.

- STING har varit central i vår acceleration som företag. Sedan vi gick med i STING i februari 2013 så har vi utvecklat vår strategi, fått flera betalande kunder, investerare (mest mjuk finansiering och KTH Holding) och växt till 12 personer som fyller två rum i STING KTH-korridoren. Detta sker genom nätverket som helhet, genom att sitta i en sådan dynamisk korridor med startups, och såklart genom Peo Nilsson (vår huvudcoach), och de andra STING-coacherna som är hjälpsamma med allt från IP och rekrytering till säljtaktik, berättar Caroline Walerud när SISP gratulerar henne till utmärkelsen.

Ytterligare två STING-bolags vd:ar finns med bland de 101 Supertalangerna: Mattias Hansson 39 år, vd för Opticaller Software och Fredrik Svedberg 32 år, vd för Diamorph

Satsar på unga entreprenörer till nyckelpositioner inom portföljbolag

Bland Supertalangerna finns även tre medarbetare på inkubatorn Serendipity, som genom åren satsat på att anställa unga entreprenörer till nyckelpositioner inom sina portföljbolag. Serendipitys supertalanger är Amin Omrani 30 år, vd för Abera Bioscience och Vice President of Business Development på Serendipity Innovations, Fredrik Svedberg 32 år, vd för Diamorph (som även har kopplingar till inkubatorn STING, se ovan) och Kamjar Hadjabdolahi 30 år, vd för Serendipity Professionals

- Alla tre är väldigt ambitiösa och drivna medarbetare som inte räds utmaningar och som arbetar hårt för att nå uppsatta mål. Naturligtvis är det kul och inspirerande att de uppmärksammas för sina prestationer, säger Ashkan Pouya, styrelseordförande för Serendipity Innovations.

Ashkan Pouya tillhör själv en av flera från Serendipity-koncernen som tidigare fått utmärkelsen årets Supertalang. Även Saeid Esmaeilzadeh, vd för Serendipity Innovations, Nina Bake, vd för Episurf Medical och Erik Björkegren, vd för IRRAS har varit med på listan.

- För oss är det viktigt att arbeta med duktiga människor. När vi rekryterar sätter vi stort fokus på att personen är utmaningsdriven och vågar utforska nya marker. Det har bidragit till en kreativ miljö med en naturlig mångfald där vi idag på vårt huvudkontor har en bred spridning av olika nationaliteter, allt från Sydafrika och Kina till Colombia och Ryssland, berättar Saeid Esmaeilzadeh, vd för Serendipity innovations.

Inkubatorer attraherar kompetenta och drivna personer

För andra året i rad återfinns alltså Supertalangen i en av Sveriges inkubatorer och flera inkubatorföretagare finns på listan. Förra årets Supertalang, Jamal El-Mosleh, är vd för Immunicum som utvecklar cancervaccin i inkubatorn Chalmers Innovation. Placeringarna är ytterligare ett exempel på att inkubatorer attraherar kompetenta och drivna personer.

- Det är mycket roligt och imponerande att höra om Caroline Waleruds utnämning till årets Supertalang. Hon är en förebild på många sätt och inspirerande för många kommande entreprenörer. Det är en kul bekräftelse att Caroline upplever stor nytta av att utveckla sitt företag med stöd av inkubatorn STING. Extra roligt är att det är andra året i rad som årets Supertalang är en ledare för ett inkubatorföretag! Detta är ytterligare ett exempel på att Sveriges inkubatorer attraherar kompetenta och drivna personer, säger Magnus Lundin, vd för SISP.

Läs mer om Supertalangerna 2013 här:

Veckans Affärer:

Listan över 2013 års 101 Supertalanger

Intervju med årets Supertalang Caroline Walerud

STINGs nyhet

Serendipitys nyhet

Läs mer om årets Supertalang 2012 här:

SISPs nyhet

Swedish Incubators & Science Parks - SISP - är den medlemsbaserade branschföreningen för Sveriges inkubatorer och science parks. SISP har 62 medlemmar över hela Sverige som tillsammans har över 5000 företag med drygt 70 000 sysselsatta. Fokus ligger på kunskapsbaserade, tillväxtorienterade företag och medlemmarna driver tillsammans ca 80 fysiska mötesplatser, erbjuder operativ affärsutveckling, driver eller samverkar ofta med kluster samt harTriple Helix-förankring. Flera medlemmar driver också affärsängelnätverk och såddkapitalfonder för investeringar i tidiga skeenden i tillväxtbolags uppbyggnad. Medlemmarnas verksamheter bidrar till näringslivsförnyelse, tillväxt och fler kunskapsintensiva arbetstillfällen. Läs mer på: www.sisp.se

Kommentarer (0)