Darja Isaksson öppnar Sveriges Innovationsriksdag

Swedish Incubators & Science Parks arrangerar för sjunde året i rad konferensen Sveriges Innovationsriksdag som äger rum i Linköping och Norrköping 25–26 april.

Sveriges Innovationsriksdag tar sikte på den digitala transformationen av samhället med inriktning mot corporate venturing och innovationsupphandling. Vilka är företagens och offentliga organisationers behov och utmaningar? Hur ser de goda exemplen och framtiden ut?

Sveriges Innovationsriksdag öppnas den 25 april klockan 13 i Linköping av den digitala experten Darja Isaksson. Konferensen modereras av branschjournalisten Thomas Frostberg (DN Global, 8till5) i samarbete med ytterligare moderator som kommer att presenteras längre fram.

– Vi ser att intresset från storföretagen för innovationsmiljöerna och startups är större än någonsin. Inkubatorer, science parks och institut har en viktig roll att fylla i samverkan med akademi, offentlig sektor och näringsliv – i mötet med de stora samhällsutmaningarna som FNs globala hållbarhetsmål, digitaliseringen av offentlig sektor samt utveckling av konkurrenskraftigt näringsliv, säger Magnus Lundin, vd Swedish Incubators & Science Parks, och fortsätter.

– Temat digital transformation och områdena corporate venturing och innovationsupphandling öppnar för att vi med bred förankring kan skapa en konkret diskussion och utveckla policy och samverkan kring hur vi möter utmaningar och och möjligheter digitaliseringen skapar för Sverige, säger Magnus Lundin.

Lokala värdar för Sveriges Innovationsriksdag 2017 är inkubatorn LEAD tillsammans med Mjärdevi Science Park i Linköping den 25 april och Norrköping Science Park den 26 april.

– Det känns roligt att få välkomna innovationsriksdagen till East Sweden, en tillväxtregion som står inför alla de utmaningar och möjligheter som årets tema; den digitala transformationen, innebär. Vi är en region i en global kontext, och vi har mycket som talar för oss; ett välrenommerat universitet med världsledande forskning, ett starkt näringsliv, befolkningstillväxt – men vi kommer lyckas bara om vi samverkar över gränserna – stora och små företag, samhälle och akademi – och använder digitaliseringen till att lösa våra gemensamma samhällsutmaningar och bygga ett hållbart samhälle, säger Lena Miranda, vd Science Park Mjärdevi.

Besök sverigesinnovationsriksdag.se för de senaste uppdateringarna

För mer information eller frågor, kontakta:

Magnus Lundin

magnus.lundin@sisp.se

Emanuel Alvarez

Communication Strategist

emanuel.alvarez@sisp.se

Martina Hegestig

Projektledare
LEAD

martina.hegestig@lead.se

Swedish Incubators & Science Parks - SISP - är den medlemsbaserade branschföreningen för Sveriges inkubatorer och science parks. SISP har 65 medlemmar över hela Sverige som tillsammans har över 5000 företag med drygt 70 000 sysselsatta. Fokus ligger på kunskapsbaserade, tillväxtorienterade företag och medlemmarna driver tillsammans ca 80 fysiska mötesplatser, erbjuder operativ affärsutveckling, driver eller samverkar ofta med kluster samt har Triple Helix-förankring. Flera medlemmar driver också affärsängelnätverk och såddkapitalfonder för investeringar i tidiga skeenden i tillväxtbolags uppbyggnad. Medlemmarnas verksamheter bidrar till näringslivsförnyelse, tillväxt och fler kunskapsintensiva arbetstillfällen. Läs mer på: www.sisp.se