Pressinbjudan: Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) inledningstalar vid Sveriges Innovationsriksdag i Åre 2016

Pressträff äger rum den 5 april kl. 14.30 i loungen på våning 2, Copperhill Mountain Lodge, Åre.

Föranmäl gärna medverkan, presskontakt Emanuel Alvarez: emanuel.alvarez@sisp.se

Den 5-6 april sluter aktörerna i Sveriges innovationssystem upp för att skapa en handlingsplan för stärkt attraktionskraft och internationalisering under Sveriges Innovationsriksdag i Åre. Swedish Incubators & Science Parks och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien inleder konferensen därefter följer tal av närings- och innnovationsminister Mikael Damberg (S).

Attraktionskraft och internationalisering är fokusområdet för den årliga konferensen Sveriges Innovationsriksdag samlar aktörerna i det svenska innovationssystemet. I årets program som består av både seminarier och workshops deltar aktörer från akademi, näringsliv och staten.

Närings- och innovationsministern inledningstalar

Mikael Damberg (S), närings- och innnovationsminister medverkar och inledningstalar om regeringens linje inom innovation och näringslivsutveckling. Damberg kommer också delta i en paneldiskussion med näringslivsrepresentanter. Därefter bjuder Mikael Damberg också in media till en frågestund om regeringens politik inom området.

Fokus på handlingsplan för stärkt attraktionskraft och internationalisering

Syftet med konferensen är att under de två dagarna arbeta fram en gemensam handlingsplan som sedan överlämnas till regeringens nationella innovationsråd. Sveriges Innovationsriksdag arrangeras av Swedish Incubators & Science Parks och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien tillsammans med Mid Sweden Science Park, Peak Innovation och regeringens nationella innovationsråd.

– Aldrig förr har insikten om vikten av att stärka Sveriges attraktionskraft och öka internationalisering av svenska innovativa företag varit så stor. Vi ser därför fram mot att tillsammans med andra viktiga aktörer inom Sveriges innovationssystem ta fram en handlingsplan för hur vi stärker Sveriges innovationskraft i allmänhet och attraktionskraft och grad av internationalisering i synnerhet, säger Magnus Lundin, VD Swedish Incubators & Science Parks.

Sveriges Innovationsriksdag arrangeras vid Copperhill Mountain Lodge i Åre, i anslutning till Åre Kapitalmarknadsdagar och tillsammans beräknas 2400 besök ske under veckan.

Om Sveriges Innovationsriksdag

Sveriges Innovationsriksdag är den största nationella årskonferens som samlar kärnan av Sveriges innovationssystem. Här deltar ledande politiker, beslutsfattare, företrädare för innovativa miljöer, lärosäten och institut, näringslivsföreträdare och andra opinionsbildare.

Sveriges Innovationsriksdag leds av Swedish Incubators & Science Parks – Sveriges Innovationsmiljöer.

För mer information om Sveriges Innovationsriksdag: www.sverigesinnovationsriksdag.se

För mer information och frågor, kontakta:

Magnus Lundin
magnus.lundin@sisp.se

Ann Wolgers
Pressekreterare hos Mikael Damberg
Näringsdepartementet
ann.wolgers@regeringskansliet.se

Emanuel Alvarez
PR & Communication Strategist
emanuel.alvarez@sisp.se

Swedish Incubators & Science Parks - SISP - är den medlemsbaserade branschföreningen för Sveriges inkubatorer och science parks. SISPs 65 medlemmar driver närmare 80 innovationsmiljöer över hela Sverige som tillsammans har över 5000 företag med cirka 72 000 sysselsatta.