SME2Go ska öka global export för innovativa företag i Östersjöregionen

Branschföreningen Swedish Incubators & Science Parks (SISP) tilldelas stöd från EU-programmet Central Baltic. Genom projektet SME2Go ska Östersjöregionens innovativa företag inom ”Smart Cities” stärka sin konkurrenskraft på globala tillväxtmarknader i Afrika, Asien och Sydamerika. Projektet genomförs i samarbete med SISP-medlemmen Västerås Science Park och inkubatorer och science parks i Finland och Baltikum.

Städer har en avgörande roll för att minska effekterna av den globala klimatförändringen och innovativa urbana samhällen i Afrika, Asien och Sydamerika antas bli heta investeringsobjekt inom de närmaste tio åren. Det innebär stora exportmöjligheter för företag med lösningar inom segmentet ”Smart Cities”, men för att Östersjöregionen ska positionera sig på de nya globala tillväxtmarknaderna behöver företagen offentligt stöd att stärka sin konkurrenskraft.

- EUs beviljade projektstöd för SME2Go är en bekräftelse på potentialen i att använda inkubatorer och science parks som nationella och internationella plattformar för investerings- och exportfrämjande, säger SISPs vd Magnus Lundin.

I Sverige finns drygt 40 inkubatorer och 30 science park där närmare 5 000 kunskapsintensiva företag bedriver sin verksamhet. Liknande strukturer finns i länder över hela världen och det är i de här innovationsmiljöerna som många av dagens och morgondagens exportföretag utvecklas. Inför projektansökan till SME2Go har SISP och projektpartnerna identifierat närmare 500 innovativa svenska, finska och baltiska företag med lösningar inom ”Smart Cities”. SME2Go ska sammanföra ländernas nationella och internationella nätverk av företag och tillsammans ska de vässas mot en exportmarknad som sträcker sig utanför EU.

SME2Go är ett projektinitiativ som bygger på SISPs nätverk i Östersjöregionen, men den konkreta behovsanalysen och konsortieutvecklingen möjliggjordes tack vare förstudiemedel från Tillväxtverket. Det övergripande syftet är att analysera och förbereda samarbete i Östersjöregionen samt bidra till genomförandet av EU:s strategi för Östersjöregionen.

- Det är glädjande att ett projekt som bygger på resultat från ett regionalt förstudieprojekt har beviljats stöd från Interreg Central Baltic eftersom syftet med förstudierna just har varit att genom Östersjösamarbete skapa ett större mervärde för företag och regioner, säger Paul Nemes, Tillväxtverket.

SME2Go kommer att ledas av SISP i samarbete med SISP-medlemmen Västerås Science Park, samt Turku Science Park och Posintra i Finland, liksom Tallinn Science Park Technopol i Estland. Caroline Drabe är vd för Västerås Science Park:

- Västerås Science Park är verksam i en region med fokus på automation, energi, järnväg och produkter och tjänster inom välfärd och hälsa. Inom samtliga dessa områden finns det innovativa företag med stor exportpotential. Vi kan genom projektet stötta dessa i deras arbete att nå en internationell marknad.

SISPs vd Magnus Lundin:

- Sveriges befintliga innovationsmiljöer och SISPs globala nätverk skulle kunna nyttjas ännu mer i Sveriges investerings- och exportfrämjande arbete och vi ser fram emot att fortsätta utveckla detta i samarbete med berörda myndigheter och näringslivsorganisationer.