Första svenska boken om ortorexi – ohälsosam fixering vid mat och träning

Det handlar om en sida av nutidens hälsoångest – fixering vid nyttiga livsmedel och intensiv fysisk aktivitet. Tillståndet kallas oftast ortorexi. I nya boken ”Ortorexi – fixering vid mat och träning” (SISU Idrottsböcker 2014) reder hälsovetaren Yvonne Lin och idrottsforskaren Anatoli Grigorenko ut begreppen kring fenomenet som blir allt vanligare bland både elitidrottare och motionärer.

Författarna Yvonne Lin och Anatoli Grigorenko har arbetat med ortorexi i drygt tjugo år och vill med denna bok bidra till en ökad medvetenhet och uppmärksamhet om ortorexi och dess flerdimensionella natur. Boken är riktad till tränare, föräldrar, lärare och andra som kommer i kontakt med de drabbade.

– Förhoppningen är att vi ska öka förståelsen så att man ska kunna identifiera ortorexi tidigare än vad som görs idag och allra helst förebygga om det går, säger Yvonne Lin.

Fixeringen skapar problem över tid

Att drabbas av ortorexi sker inte över en dag. Det är en process där livsmedlen blir färre och träningstimmarna fler. Hur tidigt eller sent i förloppet man befinner sig kan identifieras genom styrkan av symtomen – fysiologiska, psykologiska och sociala. Tillståndet är lömskt på så sätt att det smyger sig på och det faktum att man över tid gör förändringar i sin kost och träning bidrar till att man själv sällan märker av det förändrade, tvångsmässiga beteendet.

Drabbar både elitidrottare och motionärer

Ortorexi drabbar både män och kvinnor, elitidrottare och motionärer. Att fenomenet ökar oroar de båda författarna.

– Siffror från USA visar att var femte person som är aktiv inom idrotten är drabbad. Vissa idrottare verkar särskilt utsatta, till exempel gymnaster och simhoppare där andelen drabbade utövare är betydligt större, säger Anatoli Grigorenko.

– Problemet finns inom de allra flesta idrotter, men också i allt högre utsträckning bland motionärer som egentligen inte har de här kraven på sig, säger Yvonne Lin.

I boken Ortorexi – fixering vid mat och träning, beskrivs den ortorektiska processen, fysiska och psykiska symtom, möjliga orsaker och behandlingar och flera idrottare delar med sig av personliga erfarenheter.

Andra röster om boken

”Författarna till denna bok beskriver ett viktigt och eftersatt problemområde – prestationsidrottens och fitnesskulturens efterbörd i form av ät- och träningsbeteendestörningar. Den välbalanserade mixen av definitioner och välbehövlig begreppsortering tillsammans med gripande berättelser av personer som drabbats gör boken mycket läsvärd.”
Johnny Nilsson, högskolelektor och docent, Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm

”En viktig bok om hur kostmyter, kroppsideal och överdriven träning leder in i extremt träningsberoende och allvarliga ätstörningar – och om hur man kan komma tillbaka till ett hälsosamt förhållningssätt till träning, mat och den egna kroppen. Den här boken har saknats bland böckerna om ätstörningar.”
Rolf Glant, psykiatriker och ätstörningsläkare

Fakta om boken

Titel: Ortorexi – fixering vid mat och träning
Författare: Yvonne Lin och Anatoli Grigorenko
Mjukband, 159 sidor
Pris: 249 kr inkl moms

Om författarna

Yvonne Lin, BSc, har egen elitidrottsbakgrund som tvåfaldig världsmästarinna i Wushu (fullkontakt) och landslagschef i Svenska Kung fu och Wushuförbundet. Yvonne Lin introducerade aerobics i Sverige. Hon har en tvärvetenskaplig akademisk utbildning inom fysiologi och pedagogik samt kandidatexamen i psykologi. Yvonne Lin är idag vd på hälsoföretaget Ylab som bland annat behandlar personer med ortorexi.

Anatoli Grigorenko, PhD, är idrottsforskare från det forna Sovjetunionen där han erhöll den högsta graden av tränarlicens och även doktorerade i biomekanik och motorisk kontroll. Han har en elitidrottsbakgrund från judo, som han fortfarande undervisar i. I Sverige har han arbetat som forskare på Gymnastik- och idrottshögskolan och Karolinska Institutet och är numera forsknings- och utvecklingsansvarig på hälsoföretaget Ylab som bland annat behandlar personer med ortorexi.

För recensionsexemplar, mer information eller kontakt med författarna:

Hanna Nordh, SISU Idrottsböcker, 08-699 62 47, hanna.nordh@sisuidrottsbocker.se
Yvonne Lin, 0707-36 12 26, yvonne.lin@ylab.com
Anatoli Grigorenko, 070-796 18 11, anatoli.grigorenko@ylab.com

• ortorexi
  • träningsstörning
  • ätstörning
  • träningsberoende

OM SISU IDROTTSBÖCKER

Det finns mängder av värdefull erfarenhet och kompetens bland dem som arbetar med idrott, träning, friskvård, hälsa och utbildning i Sverige. Förlaget SISU Idrottsböcker är en del av idrottsrörelsen. Böcker och andra produktioner i vårt sortiment bidrar både till att utveckla elitidrotten och till att förbättra livskvalitet och hälsa hos den breda allmänheten.

info@sisuidrottsbocker.se