Nytt utbildningsmaterial för handbollsmålvakter

Svensk handboll har länge profilerats av sitt framgångsrika målvaktsspel. Nu finns ett helt nytt, webb-baserat utbildningsmaterial för handbollsmålvakter som bygger på den framgångsrika svenska målvaktsmodellen.

Det nya utbildningsmaterialet vänder sig till tränare och innehåller teknikträning för de allra yngsta upp till högsta elit. Utbildningen bygger till stor del på filmat material och finns på www.svenskhandboll.se/malvakt.

Svenska Handbollförbundet har i denna satsning samarbetat med IK Sävehofs Thomas "Foppa" Forsberg och Eskilstuna GUIFs Janne Ekman, erfarna målvakter som tillsammans har fem SM-guld.

– Min förhoppning är att det här materialet ska få tränare och ledare att bli ännu bättre på att förstå målvaktstekniken och hur man tränar rätt från början och hela tiden utvecklar sig för att bli en riktigt bra målvakt, säger Thomas Forsberg, målvakt i IK Sävehof, just nu aktuell i Champions League och en av upphovsmännen till materialet.

60 filmer med allt målvakten behöver kunna
Webbplatsen innehåller ett 60-tal filmer med tekniker och övningar för målvaktens alla moment och information om hur målvaktsträningen kan läggas upp samt bland annat vanliga målvaktsfel, samarbete med försvaret och fysiska krav.

För att komma åt innehållet på webben krävs en inloggningskod som beställs hos SISU Idrottsböcker på www.sisuidrottsbocker.se för 249 kr.

Om redaktörerna

Thomas Forsberg spelar i IK Sävehof och är riksinstruktör i målvaktsträning för Svenska Handbollförbundet. Han har tidigare spelat för Swithiod, BK Söder, Hammarby, BSV och Viborg i Danmark. Thomas Forsberg har spelat två A-landskamper och har tre SM-guld. Just nu spelar han framgångsrikt i Champions League.

Janne Ekman är assisterande tränare i Eskilstuna GUIF, riksinstruktör i målvaktsträning för Svenska Handbollförbundet och föreläsare. Han har varit elitseriemålvakt i 24 säsonger och landslagsspelare i J-, U- och A-landslag. Janne Ekman har två SM-guld och har tidigare representerat Skånela IF, HK Cliff, Irsta HF, Hammarby IF och Norröna Handboll i Norge.

För mer information, kontakta

Thore Carlsson, projektledare SISU Idrottsböcker, thore.carlsson@sisuidrottsbocker.se

Lennart Söderström, utbildningskonsulent Svenska Handbollförbundet, lennart.soderstrom@handboll.rf.se

• janne ekman
  • thomas forsberg
  • handbollsmålvakt
  • handboll
  • målvaktsteknik

OM SISU IDROTTSBÖCKER

Det finns mängder av värdefull erfarenhet och kompetens bland dem som arbetar med idrott, träning, friskvård, hälsa och utbildning i Sverige. Förlaget SISU Idrottsböcker är en del av idrottsrörelsen. Böcker och andra produktioner i vårt sortiment bidrar både till att utveckla elitidrotten och till att förbättra livskvalitet och hälsa hos den breda allmänheten.

info@sisuidrottsbocker.se