RF befarar sämre utbildade idrottsledare

Pressmeddelande  •  2007-09-05 14:48 CEST

Under dagens extrastämma röstades idrottens studieförbund, SISU Idrottsutbildarna, ut ur studieförbundens intresseorganisation, Folkbildningsförbundet (FBF). En av följderna kan bli att SISU Idrottsutbildarnas kommun- och landstingsbidrag minskar.

Om bidragen minskar kommer SISU Idrottsutbildarna inte att kunna erbjuda utbildning till landets idrottsledare i samma omfattning som idag. Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson är kritisk till FBF:s beslut.
- Idrottsrörelsen är Sveriges största folkrörelse. Vi har 3,5 miljoner medlemmar och bedriver en enorm folkbildningsverksamhet. Därför är det uppseendeveckande att en majoritet av studieförbunden inte anser att vi få plats i studieförbundens intresseorganisation, Folkbildningsförbundet.

Eftersom Länsbildningsförbund bland annat förhandlar om lokala och regionala bidrag finns nu risken att stödet till idrottens utbildning minskar.
- Det kommunala och regionala bidraget som SISU Idrottsutbildarna får idag är väl investerade pengar. Välutbildade idrottsledare är en förutsättning för att alla barn och unga ska kunna idrotta i en förening, säger Karin Mattsson.

Karin Mattsson
ordförande, Riksidrottsförbundet

Fakta om SISU Idrottsutbildarna
Det finns drygt 600 000 idrottsledare i Sverige. De leder dagligen 18 000 aktiviteter för barn och ungdomar. Två tredjedelar av dessa ledare har fått en utbildning. Hela 23 procent av alla i åldern 16 till 25 år är, eller har varit, ledare i en idrottsförening. Av dessa har 60 procent fått ledarutbildning. De flesta har fått utbildningen av SISU Idrottsutbildarna. Läs mer på www.sisuidrottsutbildarna.se