Rocket Fuels senaste undersökning inom marknadsföring av finansiella tjänster ger nya insikter om vad konsumenter föredrar när det gäller kreditkort och mobila banktjänster

Rocket Fuel, ledande leverantör av artificiellt intelligenta annonslösningar för digitala marknadsförare, publicerade idag resultaten från sin senaste globala forskningsrapport med fokus på vad konsumenter föredrar inom finansiella tjänster inklusive kreditkorts- och mobila banktjänstvanor. Rocket Fuel konstaterade att mobila överföringar (15 %) och e-plånbokstjänster (7 %) håller sig på en låg nivå, något som visar på en outnyttjad marknad för finansiella tjänsteföretag. Undersökningen påvisar även fem kritiska beslut som marknadsförare bör överväga när de utformar sin internetannonsering och sitt budskap för att skaffa nya kunder.

Betydande upptäckter:

·  Mobila person-till-person-betalningar och e-plånbokstjänster håller sig på en låg nivå: Bara lite fler än hälften (59 %) av konsumenterna har använt en mobil-app för bankärenden på internet eller finansiella tjänster varav de flesta kontrollerade ett saldo eller betalade räkningar. Trots reklamen för person-till-person- (P2P-) betalningar håller sig användandet av mobila överföringar (15 %) och e-plånbokstjänster (7 %) på en låg nivå.

·  Hälften av konsumenterna får höra om sitt nuvarande huvudkreditkort via internet först: Lite mindre än hälften av konsumenterna (46 %) som har haft sitt nuvarande huvudkreditkort i tre år eller mindre uppger att de fått höra om kortet via internet jämfört med 34 % som inte fått höra om kortet via internet.

·  En tredjedel av konsumenterna funderar på att skaffa ett nytt kort: 35 % av konsumenterna uppger att de “absolut” eller “troligen” kommer att ansöka om ett nytt kort inom sex månader. Den här andelen stiger med hushållets inkomst: 44 % av konsumenterna som uppgav en årlig inkomst för hushållet (HHI) på över 150 000 $ planerade att ansöka om ett nytt kort inom sex månader. Det innebär att sannolikheten att de skulle göra det var nästan 50 % högre än för konsumenter som uppgav en årlig inkomst för hushållet på under 50 000 $.

·  Konsumenter konverterar på helger, sent på natten: Sannolikheten för att konsumenter konverterar vid kampanjer för finansiella tjänster är betydligt högre på lördagar (+ 16 %) och söndagar (+ 30 %) och är högst sent på natten med en topp för omvandlingsfrekvensen (konverteringsgraden) mellan midnatt och klockan 06.00.

·  “Läs mer” är en mycket effektiv uppmaning: Bland uppmaningar i annonser för kreditkort och finansiella tjänster får ”Läs mer” med god marginal den högsta omvandlingsfrekvensen och så även innehåll med ett speciellt eller ett tidsbegränsat erbjudande, oberoende av förmånen.

Metodik:

·  I december 2013 kartlade Rocket Fuel kreditkortspreferenser, användarvanor och historik hos över 750 konsumenter från 18 år och uppåt som för närvarande använde ett eller flera kreditkort.

·  Uppgifterna om annonsinteraktion kommer från ett stickprov på 2,1 miljarder visningar levererade till kampanjer för finansiella tjänster som genomförts av Rocket Fuel under sista kvartalet 2013.

·  De bästa kreativa metoderna togs fram ur en analys av 2 300 olika annonser från över 200 annonsörer för kreditkort och finansiella tjänster, levererade av Rocket Fuel under sista kvartalet 2013.

“En konsuments uppmärksamhet pendlar mellan ett antal digitala kanaler som aldrig förr vilket resulterar i en betydande utmaning för leverantörer av finansiella tjänster – hur man lockar rätt publik till en konkurrenskraftig marknad med rätt produkter och tjänster och annonserar kreativt”, säger Magnus Johansson, Country Manager för Rocket Fuel Nordics. “Vi tog fram den här undersökningen för att förse innovativa, finansiella marknadsförare med de insikter som behövs för att utveckla mer slagkraftiga, skräddarsydda annonsförslag."

Resurser:

Använd nedanstående länk för att ladda ned den kompletta undersökningen inom finansiella tjänster, inklusive rekommendationer om hur annonsörer bäst kan nå konsumenter med annonser om finansiella tjänster: http://ow.ly/uEf4P