Med anledning av SVTs inslag den 7 april om Jan Sundlings olika styrelseuppdrag

SJ:s styrelseordförande Jan Sundling har sagt upp sitt uppdrag på Näringsdepartementet.

SJ för nu en dialog med Regeringskansliet, som har gett Jan Sundling de här uppdragen, om det tidigare har begåtts ett fel mot det interna statliga regelverket när styrelsearvodet från SJ har utbetalats och hur  frågan ska hanteras.

Taggar

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag.SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg