SJ lättar på ombokningsregler efter myndigheternas råd kring inrikes resande

Med anledning av Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer om att överväga icke nödvändiga inrikes resor har SJ beslutat att göra ett tillfälligt undantag från gällande av- och ombokningsregler för Ej ombokningsbara biljetter.

Beslutet innebär att resenärer som har en bokad resa med SJ, oavsett flexibilitetsnivå, kan avboka resan och få ett värdebevis på motsvarande belopp. Värdebeviset gäller som betalning vid senare resa. Beslutet omfattar resor som skulle ha påbörjats efter klockan 14.00 torsdagen den 19 mars, den tidpunkt då Folkhälsomyndigheten lämnade sin rekommendation.

- Det är naturligt för oss på SJ att tillfälligt göra undantag från ordinarie regler i och med myndighetsrekommendationen som säger att man ska överväga icke nödvändiga inrikesresor. Vi har samtidigt gjort det billigare att köpa ombokningsbara och återbetalningsbara resor med SJ. Det är viktigt att vi som ett stort reseföretag bidrar till att dämpa smittspridningen av Covid-19, säger Madeleine Raukas, tillförordnad vd för SJ.

Beslutet gäller redan bokade biljetter för resor med avgång efter 14.00 den 19 mars och fram till och med 19 april. Instruktioner för hur avbokning går till finns på sj.se

Ämnen

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg