Tåg i Bergslagen lanserar Höstkortet

Tåg i Bergslagen lanserar Höstkortet

Tåg i Bergslagen lanserar Höstkortet, ett nytt tågluffarkort som ger höstlovets tågresenärer tre sammanhängande dagars obegränsat tågresande inom Bergslagen.

- Nu blir det enkelt att tågluffa inom Bergslagen under höstlovsveckan. Det nya Höstkortet ger dig som resenär tre sammanhängande dagars tågluffande. Har man som resenär med oss använt sommarkortet sen tidigare, så kommer man snabbt känna igen sig, säger Hugo Oljemark, vd för Tåg i Bergslagen.

Det nya Höstkortet från Tåg i Bergslagen kommer i två olika varianter, och ger resenären möjlighet till obegränsat resande under tre sammanhängande dagar. Reseperioden för kortet sträcker sig mellan den 28 oktober och 3 november.

- Svenskarna reser allt mer klimatsmart och fler väljer tåget. Hos SJ har resandet under första halvåret ökat med hela 10 procent, jämfört med fjolåret. Men också tågluffandet är på frammarsch och under sommarmånaderna ökade resandet med sommarkortet med tre procent, jämfört med sommaren i fjol, säger Martin Drakenberg, affärschef vid SJ.

Utöver Tåg i Bergslagen ger höstkortet tillgång till läns- och lokalbussarna inom både Dalarna, Västmanland och Örebro län.

Fakta – Höstkortet

Höstkortet ger resenären möjlighet att under tre sammanhängande dagar resa obegränsat under kortets giltighetsperiod. Giltighetsperioden sträcker sig mellan den 28 oktober och den 3 november.

Kortet finns tillgängligt från den 13 oktober till den 1 november via SJs digitala kanaler, resebutiker och kundservice. Men också via ett flertal återförsäljare, bland annat Resia och BIG-travels butiker samt Visit Dalarnas turistbyråer.

Höstkortet finns i två varianter

• Vuxenkortet (26 – 64år) med upp till två barn (15år) – 300kr
  • Rabatterat höstkort för barn, ungdomar, studenter och pensionärer – 200kr

Resenären med höstkortet kan resa med samtliga Tåg i Bergslagens avgångar, men också via läns- och lokalbussarna inom Dalarna, Västmanland och Örebro län. Kortet gäller inte ombord på X-Trafik eller SJs tåg.

För vidare information

Martin Drakenberg, Affärschef SJ, 010-751 50 99, Martin.Drakenberg@sj.se

SJs Presstjänst, 010-751 51 84, press@sj.se

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.