Viktiga milstolpar i vår historia

Viktiga milstolpar i vår historia

Vilket år bildades Statens järnvägar, SJ? När invigdes Stockholms Central, anställdes den första kvinnliga tågkonduktören, togs det första snabbtåget ut i trafik? Här är svaren!

Svaren finner du på tidslinjen ovan där vi samlat de viktigaste milstolparna i SJs historia. Tidslinjen över SJs historia är bara en av de saker du möter här på SJ Nyhetsrum – vår nya, officiella samlingsplats för nyheter och information om företaget. Tidslinjen kan du även ladda ned infrån Foto & film-arkivet här intill eller här: SJs_tidslinje.

Taggar

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg