Dags för X 2000-premiär till Oslo

Dags för X 2000-premiär till Oslo

Den 10 augusti är det premiär för SJs satsning på snabbtåg Stockholm-Oslo. Premiärturen firas med svensk-norsk bandknytning och blåsorkester på Oslo Sentralstasjon. Med X 2000 kortar SJ restiden med en och en halv timma och antalet avgångar blir fler. Snabbtåget ska ta marknadsandelar från flyget och resandet ska öka med 20 procent på sträckan.

– Det här är årets största trafiknyhet. Vi ger äntligen den viktiga affärsförbindelsen mellan Sverige och Norge ett miljöriktigt alternativ som fullt ut konkurrerar med flyget, säger Crister Fritzson, vd SJ AB, om satsningen.

Sverige och Norge är varandras viktigaste handelspartners och tiotusentals svenskar och norrmän arbetspendlar över gränsen. Varje år flyger 1,4 miljoner resenärer mellan de två skandinaviska huvudstäderna.
– Vi tar upp fajten med flyget om affärsresenärerna genom att erbjuda kortare restid och fler dagliga avgångar med våra snabba X 2000-tåg, säger Crister Fritzson.

Med start den 10 augusti trafikerar SJs flaggskepp X 2000 sträckan Stockholm-Oslo med uppehåll i bland annat Karlstad och Arvika. Restiden förkortas från dagens sex timmar till cirka fyra och en halv timma. Antalet avgångar ökar från dagens två InterCity-tåg till tre avgångar med snabbtåget X 2000.

Premiärturen den 10 augusti uppmärksammas med norsk-svensk bandknytning och blåsorkester på Oslo Sentralstasjon. Representanter från Jernbaneverket och den norska regeringen finns bland de som möter det första X 2000-tåget på stationen. Med på snabbtåget finns bland andra SJs vd Crister Fritzson samt representanter från Värmland: landshövdingen Kenneth Johansson, regionrådet Tomas Riste, kommunalrådet Per-Inge Lidén och Handelskammaren Värmlands vd Frida Johansson.
– Satsningen på X 2000 har stor potential. Tusentals svenskar och norrmän har redan bokat biljetter på Skandinaviens snabbaste tåg, säger Crister Fritzson.

En av de främsta fördelarna för X 2000 jämfört med flyget är den obrutna restiden. Till skillnad mot flyget styckas inte resenärernas tid upp av transfers, incheckning och säkerhetskontroller.
– Den sammanhängande restiden med snabbtåget ger möjlighet till både arbete och vila under resan, säger Crister Fritzson.

SJs X 2000-tåg erbjuder resor med hög komfort. I 1 klass ingår wifi, frukost som serveras vid sittplatsen, varm dryck, frukt och dagstidningar samt tillgång till SJs lounge på Stockholms Centralstation. Ombord finns även 2 klass med bland annat gratis höghastighetssurf, möjlighet till förbeställning av frukost, bistro med mat och dryck.

Pressinformation, pressbilder* samt möjlighet att följa med på resan den 10/8:
Kontakta SJs presstjänst: 010-751 51 84 och press@sj.se

* Under 10/8 kommer pressbilder från premiärresan samt invigningen i Oslo att finnas tillgängligt via SJs presstjänst.

Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2014 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.