Fokus på digitala tjänster vid Seniordagen

Fokus på digitala tjänster vid Seniordagen

- Seniorerna är en viktig målgrupp för SJ. Genom att medverka vid Seniordagen får vi ytterligare ett tillfälle att över en kopp kaffe komma närmare människorna som använder våra tjänster, säger Krister Svensson, Chef för Privatförsäljningen vid SJ.

Det är andra året i rad som Seniordagen genomförs i Stockholm. Evenemanget som går av stapeln den 8 maj i Kungsträdgården lockade i fjol 11 000 besökare till platsen. Under årets upplaga kommer SJ finnas på plats och bland annat hjälpa deltagarna med företags olika digitala lösningar, något som allt fler väljer att använda.

- Antalet sålda digitala seniorbiljetter ökade under fjolåret. Höjer vi blicken ytterligare och ser till samtliga av våra resenärer väljer idag hela 97 procent av dem att köpa sin biljett via någon av våra digitala kanaler såsom hemsidan, appen eller våra biljetterautomater, säger Krister Svensson.

SJ seniora resenärer blir även allt snabbare på att säkra upp tågbiljetterna i samband med bolagets olika biljettsläpp. Främst är det storstadspulsen som lockar och bland SJs mest populära resmål återfinns Stockholm på förstaplats, följt av Göteborg och Malmö. Bland bubblarna återfinns Lund och Uppsala.

Topp 10 – Sveriges mest populära resmål bland SJs seniorer

1. Stockholm C

2. Göteborg

3. Malmö

4. Lund

5. Uppsala

6. Sundsvall

7. Linköping

8. Karlstad

9. Östersund

10. Örebro

Källa: SJs bokningsstatistik för perioden mars 2017 – februari 2018. Statistiken avser genomförda bokningar där resenären bokat sig som senior.

För mer information Seniordagen 2018 - http://www.seniordagen.se/

För vidare information

Krister Svensson, Chef för Privatförsäljningen, 010-7515765, Krister.Svensson@sj.se

SJs Presstjänst, 010-751 51 84, press@sj.se

Ämnen

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.