Ny enkel och klimatsmart resväg till Dalafjällen med tåg + buss

Ny enkel och klimatsmart resväg till Dalafjällen med tåg + buss

Nu samordnar SJ och Fjällexpressen sina tåg och bussar för att resenären ska kunna ta sig enkelt och klimatsmart till skidorterna i Dalarna och Trysil. Tåget från Stockholm möter Fjällexpressens buss i Mora eller Borlänge där resenären byter för vidare färd till Kläppen i söder, via Sälenfjällen till Idre Fjäll eller Trysil i norr.

Fjällexpressens bussar har till årets säsong anpassat sina stopp i Mora till när SJs tåg ankommer och avgår. Resenären byter i Mora från tåget och åker vidare med expressbuss som kör direkt till skidorterna med Kläppen som första stopp.

-Nu finns det ett fullgott alternativ till att ta bilen eller flyget till Sälenfjällen. Vi har fått flera signaler från våra kunder om att den här trafiken är efterfrågad, säger Martin Drakenberg, affärschef på SJ.

Restiden Stockholm-Sälenfjällen blir cirka sex timmar. Under tågresan kan tiden utnyttjas för tid tillsammans, besök i bistron eller efter eget tycke. Den resenär som vill resa med tåg så långt som möjligt byter till buss i Mora, men det finns även möjlighet att byta i Borlänge. Den totala restiden blir ungefär den samma oavsett var bytet sker. Det går också att byta till Dalatrafikens bussar, med Fjällexpressen bussar blir det ännu enklare att resa klimatsmart till fjällsemestern.

Den kombinerade tåg och busstrafiken körs i anslutning till bytesdagarna på skidorterna, vilket i princip innebär torsdag-söndag från mitten av december fram till och med 20 april.

-Vår trafik till fjällen ökar år från år. Samarbetet med SJ skapar ytterligare valfrihet och ger enklare för resenären att välja en klimatsmart resa till sin fjällsemester, säger Simon Sandberg, marknadschef på Bergkvarabuss AB som äger och driver Fjällexpressen.

Resenären behöver inte boka tåg och buss separat, utan hela resan finns som ett paket hos SJ och på en och samma biljett. Utöver tåg och buss med byte i Mora eller Borlänge kör Fjällexpressen också till Dalarna och Trysil från Öresundsregionen via Göteborg.

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,9 miljarder SEK och har 4 600 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 140 000 personer att resa med någon av SJs 1 200 avgångar från 284 stationer.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.