SJ Öresunds ledningsgrupp är komplett

Den 13 december övertar SJ Öresund ansvaret för att köra och underhålla Öresundstågen. Nu är hela SJ Öresunds ledningsgrupp på plats. Med kompetenser från SJ AB, SJ Götalandståg, Transdev och branscher utanför järnvägen kan nu takten i förberedelserna öka ytterligare.

SJ Öresunds ledningsgrupp består av:

• Vd Anders Gustafsson, tidigare SJ AB
  • Chef Kvalitet & Miljö – Kevin Harriss, tidigare SJ Götalandståg
  • Chef Ekonomi – Johan Eking, tidigare ISG Nordic
  • Chef Trygghet & Säkerhet – Nina Bylund, tidigare Kriminalvården
  • Chef Affärsutveckling och IT – Gabriella Sjöberg, tidigare Dobe consulting
  • Chef HR – Rebecka Tholén, tidigare Peab
  • Chef Kund & Produktion – Annika Florén, tidigare Transdev
  • Chef Fordon – Marcus Jansson, tidigare Huhn Seal

- Jag är mycket nöjd med samtliga rekryteringar. Nu har vi det team som kan säkerställa en bra och effektivt övertagande av -trafiken i december. Vårt arbete präglas just nu, som mycket annat, av Covid-19, men jag tycker att vi hittat arbetsformer som både tar hänsyn till smittrisken och ser till att arbetet drivs framåt enligt vår plan, säger VD Anders Gustafsson

Om SJ Öresund

SJ Öresund ingår i SJ-koncernen och ägs av moderbolaget SJ AB. Avtalet med Öresundståg innebär ett helhetsansvar för trafikplanering, drift, personal, underhåll och ersättningstrafik. Avtalsperioden är åtta år, från december 2020 – december 2028, med option på ytterligare två år.

SJ Öresunds huvudkontor kommer finnas i Malmö.

Fram till att trafiken startar i december 2020 förbereds verksamheten tillsammans med beställaren enligt en fastställd tidplan.

Anders Gustafsson, VD

Anders.gustafsson3@sj.se

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.