SJ tar över tågtrafiken i Västsverige

Från och med 1 maj tar SJ över trafiken med regiontåg inom Västra Götaland, utom Kinnekullebanan. Trafiken omfattar även pendeltågen Göteborg-Kungsbacka och Göteborg-Alingsås samt trafik till och från Nässjö i Jönköpings län.

– Vi är både glada och stolta över att ha fått förtroendet att ta hand om de västsvenska tågresenärerna. Vi skall göra vårt bästa för att vara punktliga, ha hög kvalitet och ge god service åt passagerarna, säger Jan Olson, affärsutvecklingschef på SJ.

Västtrafik, som är ansvarig huvudman för kollektivtrafiken inom Västra Götaland, har fram till nu anlitat DSB Väst som är ett dotterbolag till den danska tågoperatören DSB. Men då verksamheten inte anses ha fungerat tillräckligt väl har avtalet, som gällde fram till 2018, brutits i förtid. I stället har nu avtal upprättats mellan SJ och Västtrafik, Landstinget i Jönköpings län och Hallandstrafiken. SJ bemannar och kör tågen som fysiskt tillhör Västtrafik.

– Med det nya avtal som nu tecknats finns goda möjligheter till god kvalitet i trafiken liksom goda ekonomiska villkor för SJs del, säger Jan Olson.

För ytterligare information kontakta SJs presstjänst: 010 - 751 51 84

Taggar

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 291 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.