SJs delårsrapport för första kvartalet 2014: SJ ökar punktligheten och minskar kostnaderna

Exklusive kostnader för en omstruktureringsreserv, kopplade till SJs treåriga förbättringsprogram, uppgick koncernens underliggande rörelseresultat för de första tre månaderna till 35 MSEK (17). Rörelseresultatet uppgick till -98 MSEK (17), där engångskostnader avseende omstruktureringen belastade resultatet med 133 MSEK (0). Under första kvartalet uppgick SJs nettoomsättning till 2 225 MSEK (2 187), en ökning med 38 MSEK.

– Samtidigt som vi ökade antalet avgångar genom vår comeback på sträckan Göteborg – Malmö och ökade trafiken på sträckan Stockholm – Malmö, minskade vi våra kostnader. Vi arbetar utifrån en rad styrområden för att förbättra och förändra verksamheten. Punktligheten för våra fjärrtåg har förbättrats väsentligt, från 78 till 84 procent, och även punktligheten för regionaltåg har förbättrats, från 89 till 90 procent. Däremot nådde vi inte målet för sjukfrånvaro, varför vi ökat antalet förebyggande åtgärder, säger Crister Fritzson, SJs vd.

I dag har årsstämma hållits för SJ AB, och nya ekonomiska mål har fastställts:

• En nettoskuldsättningsgrad på 0,5-1,0 gånger på sikt. Det tidigare målet på soliditet överstigande 30 procent utgår därmed.
  • Avkastningen på operativt kapital ska uppgå till minst 7 procent i genomsnitt. Målet tidigare var att avkastningen på eget kapital skulle uppgå till 10 procent.
  • Utdelningen ska långsiktigt uppgå till mellan 30 och 50 procent av årets resultat. Målet tidigare var att utdelningen skulle uppgå till minst en tredjedel av årets resultat.

SJs styrelse har i dag fått två nya ledamöter; Mikael Stöhr, vd för Coor Service Management och Ulrika Dellby, partner Fagerberg & Dellby samtidigt som Eivor Andersson, styrelseledamot sedan 2005, avgår.

Delårsperioden januari – mars 2014

·  Koncernens nettoomsättning uppgick till 2 225 MSEK (2 187)

·  Koncernens rörelseresultat uppgick till -98 MSEK (17)

·  Koncernens resultat uppgick till -66 MSEK (17)

·  Avkastning på eget kapital, rullande tolv månader, för koncernen uppgick till 2,7 % (10)

Läs hela rapporten på: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=20040&l=sv

SJs vd Crister Fritzson och SJs ekonomidirektör Carina Wång nås via SJs pressavdelning på telefon 010-751 51 84

Varje dag reser 100 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 400 avgångar, varav 450 i egen regi och ytterligare 950 avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2013 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter, besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.