Spåren är fortsatt inte framkomliga för tågtrafiken

Under helgen har flera banor av säkerhetsskäl stängts för tågtrafik för att inte tåg ska fastna i snömängderna. Det ansträngda läget i infrastrukturen fortsätter och mer snö är att vänta. Banverket har också fortsatt bett oss operatörer att reducera trafiken. Framkomligheten är begränsad både på spår och bangårdar. När temperaturen har fallit kraftigt i hela landet så är också möjligheterna att under rådande läge på spåren kunna köra trafik begränsade.

-   Våra kunders säkerhet är det viktigaste och vi följer timme för timme hur situationen utvecklas, säger Jan Forsberg SJs VD. Vi gör allt vi kan för att hjälpa och underlätta för våra resenärer så långt vi förmår men vi måste också ha information om möjlighet att trafikera spåren från Banverket.

-   Vi har kallat in så många extra medarbetare vi kan för att kunna hjälpa till på stationer och perronger, i våra butiker och vårt ContactCenter. Vi förlänger våra öppettider och har ökat tillgängligheten på sj.se.

SJ rekommenderar alla resenärer att söka information på www.sj.se, SJs mobilportal mobil.sj.se eller telefon 0771-757575. Vi uppmanar också att man är ute i god tid och följer information om väder och trafik.

-  Vi ser allvarligt på trafikläget och önskar att vi kunde göra mer för alla våra kunder. Vi lägger ut all tillgänglig information på sj.se och uppdaterar läget för varje enskild sträcka och tåg när vi kan.

-  När det gäller spåren, frusna växlar osv, hänvisar vi till Banverkets presstjänst.

Trafiken reduceras efter avstämningar med Banverket. All tågtrafik förbi Hallsberg är inställd under trafikdygnet på grund av snö och is i växlar. För SJ innebär det att inga tåg kan köras till och från Göteborg och Karlstad. Trafiken reduceras kraftigt och det innebär bl a varannantimmeskörning för X 2000 tågen, minskad tågtrafik i Mälardalen, Västra Götaland och Östergötland. Ersättningstrafik sätts in där så är möjligt och det är bussbolagen som avgör om det säkerhetsmässigt är möjligt att köra trafik. Ingen ersättningstrafik sätts in på fjärrtågslinjerna.

SJ ersätter tillsvidare alla biljetter oavsett biljettyp under den här perioden.

Detta gör SJ:

Bemannar med extra personal på stationer, i butiker och på Contact Center

• Bemannar upp med extrapersonal på perronger
  • Förlänger öppettiderna för SJs butiker och Stockholms Central har öppet dygnet runt
  • Kontaktar så många kunder som möjligt via sms och röstmeddelanden
  • Förstärker SJ Trafikledning med mer personal

För mera information, kontakta SJ Presstjänst: 010-751 51 84

Varje dag reser 115 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval - världens tuffaste miljömärkning. 2009 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.