Skräddarsydd utbildning: plugga till ämneslärare och jobba med lön samtidigt

Skräddarsydd utbildning: plugga till ämneslärare och jobba med lön samtidigt

Måndag 16 mars öppnar ansökan till höstterminen med ytterligare en ny typ av arbetsplatsintegrerad lärarutbildning. Detta för att avlasta den rådande lärarbristen genom att få fler till att vilja bli lärare, speciellt inom ämnena matematik, fysik och kemi. Tillsammans med bland annat Sjöbo kommun har Högskolan Kristianstad skräddarsytt en ny utbildning där studenterna kombinerar studier med en anställning som lärare. Lärarstudenterna får samtidigt både lön och flera års arbetslivserfarenhet under sin utbildning.

För ett år sedan lanserade Högskolan Kristianstad en ny arbetsplatsintegrerad grundlärarutbildning med inriktning mot årskurs 4–6. Nu tas nästa steg med en utbildning till ämneslärare för årskurs 7–9 i matematik, fysik och kemi. Första året är studietakten 125 procent och därefter kombinerar studenten två dagars studier med kommunal anställning som lärare tre dagar i veckan. Efter fem års studier har alltså studenten fyra års arbetslivserfarenhet. Med detta upplägg kan studenten som anställs av Sjöbo kommun finansiera studierna med en studielön redan första året på ämneslärarutbildningen. Från och med andra året på ämneslärarutbildningen får studenten även en lön för sitt arbete som lärare i kommunen.

– Sjöbo kommun gör nu en tydlig markering för att lyfta fram vikten av behörighet i våra skolor. Satsningen är ett resultat av samarbetet mellan Familjeförvaltningen och politiken, berättar Per-Olof Wigsén skolchef för förskola, grundskola och grundsärskola och Susan Melsen Familjeförvaltningens ordförande i Sjöbo kommun.

Sammanlagt är tio kommuner i Skåne, Blekinge och Småland med i ämneslärarsatsningen och det är också dessa som anställer studenterna under studietiden. Samtidigt fortsätter högskolan, tillsammans med ytterligare fyra kommuner, satsningen på grundlärare åk 4–6, vars utbildning precis som förra året inkluderar anställning med lön från första veckan.

De 14 kommuner som är med i båda lärarsatsningarna är Helsingborg, Hässleholm, Karlshamn, Klippan, Kristianstad, Markaryd, Olofström, Osby, Ronneby, Simrishamn, Sjöbo, Sölvesborg, Älmhult samt Östra Göinge.

Ansökan till höstterminen 2020 öppnar 16 mars och stänger 15 april.

Mer om nya arbetsplatsintegrerade ämneslärarutbildningen

Mer om arbetsplatsintegrerade grundlärarutbildningen

Kontakta:

Sjöbo: Per-Olof Wigsén, skolchef,per-olof.wigsen@sjobo.se,0416-27514

Högskolan Kristianstad
Henrik Svensson, dekan för Fakulteten för lärarutbildning,henrik.svensson@hkr.se, 044-250 33 43
Pia Thornberg, programområdesansvarig kompetens- och skolutveckling,pia.thornberg@hkr.se, 044-250 34 60
Åsa Hammarlund, programområdesansvarig åk 4–6,asa.hammarlund@hkr.se, 044-250 34 72
Lena Löfgren, Programområdesansvarig åk 7–9,lena.lofgren@hkr.se, 044-250 34 31