Det är långt till vintern, men när den väl kommer är Sjöräddningssällskapet i Arkösund väl förberedda med sin nya svävare.

​Namngivning av svävare på Sjöräddningssällskapets dag i Arkösund

Den 20 juli firas Sjöräddningssällskapets dag runt om i landet. I Arkösund blir dagen en folkfest, med namngivning av stationens nya svävare som höjdpunkt.

Svävaren är donerad av Länsförsäkringar Östgöta och överlämnades till stationen redan i december, nu är det dags för högtidlig namngivning. Bolaget har donerat två svävare till Sjöräddningssällskapet i Östergötland, varav den andra kommer att placeras på stationen i Vadstena/Motala till vintern.

– Som kundägt bolag är det viktigt för oss att bidra till trygghet i Östergötland. Våra undersökningar visar att en majoritet av kunderna vill att vi satsar på ideella räddningsinsatser, säger Stefan Nyrinder, vd på Länsförsäkringar Östgöta.

Under namngivningen är det en av Länsförsäkringar Östgötas kunder som har uppdraget att officiellt namnge svävaren.

För Sjöräddningssällskapets station i Arkösund är svävaren ett välkommet tillskott till verksamheten. Det har sedan tidigare funnits en svävare på stationen, som nu kan bytas ut mot en modernare.

– För oss är svävaren ett viktigt verktyg om vintern, då isen varken bär eller brister. Det innebär att vi kan hjälpa människor som vistas på isen, eller ta oss till boende på öar i vår skärgård när det krävs, säger Jim Karlsson, stationsansvarig på RS Arkösund.

För mer information, kontakta Jim Karlsson: 0702840303