Ny stor räddning på Samos - team 11 och 12 på plats

Ny stor räddning på Samos - team 11 och 12 på plats

Sjöräddningssällskapets insats på Egeiska havet fortsätter. I morse undsatte Gula Båtarna 38 människor som strandsatts på vassa klippor på nordöstra Samos. Tolv av de räddade var barn, varav två spädbarn. I sällskapet fanns också en höggravid kvinna. Totalt har vi nu räddat 1 328 personer.

Just nu är frivilliga sjöräddare i team 11 och 12 på plats, bestående av fyra västkustbor, en stockholmare, en livräddare från Australien och en sjöräddare från Färöarna. Sjöräddningssällskapets team överlappar varandra så att när ett team varit på plats en vecka av totalt två, anländer nästa team.

Intervjuförfrågningar görs via Sjöräddningssällskapets presstelefon, 031-761 40 01.

Marcus Seidel

Ålder: 25
Bor: Stenungsund
Yrke: Matros
Familj: Flickvän
Intressen: träna och aktivera mig, fota, skärgården/båtliv och sjöräddningen

”Jag ser mest fram emot att förhoppningsvis få göra en betydande insats och kanske göra skillnad för någon.”

Petter Olsson

Ålder: 40 år
Bostadsort: Göteborg
Yrke: Area manager på handelshus i Göteborg.
Familj: Flickvän
Intressen: Sjöräddning och släkthuset på Käringön, träning - inlines, yoga, löpning, simning mm, huset i norra Bohuslän, film.

”Många människor är i stort behov av hjälp och detta är en bra chans för oss hjälpa dem. Det kommer bli en utmaning som vi behöver ha stor ödmjukhet inför.”

Jens Langert

Ålder: 51
Bor: Göteborg
Yrke: Riggare, egenföretagare
Familj: Två vuxna barn och flickvän
Intressen: Sjöliv, teckna, samtala

”Jag tycker att initiativet med "Gula båtarna" på Samos är fantastiskt starkt och bra. Klart att man vill vara med och göra skillnad!”

Mikael Palmgren

Ålder: 48
Bor: Stockholm
Yrke: IT-arkitekt
Familj: Vuxen dotter
Intressen: Sjöräddning, resor, skidåkning och jakt.

”Jag ser verkligen fram mot att tillsammans med mina duktiga kollegor få göra min insats i denna katastrof.”

Henrik Banås Blixth

Ålder: 44
Bor: Göteborg
Yrke: Arbetsförmedlare samt instruktör i egensäkerhet på Öckerö Maritime Center
Familj: Fru Jeanette, barn och bonusbarn.
Intressen: Sjöräddning! Motorcyklar, båtliv, dykning, friluftsliv

”Det finns flera skäl för mig att göra detta. Främst är att jag kan göra en skillnad för någon som behöver det, i mitt vardagliga jobb möter jag dessutom ofta människor som gjort en liknande resa som dem jag kommer möta i Medelhavet, nu kan jag få se en del av deras tuffa resa. Jag ser det också som en jättefin möjlighet att utvecklas som person, jag förespråkar ett öppet mottagande av flyktingar och vill kunna berätta utifrån egna upplevelser vilket helvete många av dem som söker sig till Sverige gått igenom.”

Adriel Young

Ålder: 28
Bor: Sydney/Mölnlycke
Yrke: Professional Lifeguard (Australia) Events (Sweden)
Familj: My fiancé Carro. Family lives in Australia.
Intressen: Triathlon, surfing, the outdoors

”I was a professional lifeguard on Australia's most popular and busiest beach before moving to Sweden 18 months ago. At Bondi Beach, Sydney we can do up to 250 rescues a day with 40,000 people visiting the beach on a busy day. Since moving to Sweden I have missed this aspect of my life, I am so grateful for the opportunity given to me by SSRS to be able to go down to Greece and be involved in such a meaningful operation. These lives matter, I am so proud to join SSRS in this rescue operation and I really hope my involvement can help save many lives.”

Jens Hansen

Ålder: 57
Bor: Argir, Færøarna
Yrke: HSEQ Manager hos PAM Offshore Service och MEST P/F
Familj: Sambo, två barn och ett barnbarn
Intressen: Frivilligjobb. Medlem av Torshavn redningsklub i 35 år, skeppare på 12’an (SSRS 1224 Rescue LÍV i 5 år).

”Jag ser fram mot att kunna bidra till att hjälpa människor i nöd. Och att samarbeta i team med en gemensam uppgift, att göra skillnad i livet.”