Orolig tid på Egeiska Havet - team 17 och 18 nyss hemkomna

Orolig tid på Egeiska Havet - team 17 och 18 nyss hemkomna

Besättningsmännen i team 17 och 18 är nyss hemkomna från tjänstgöringen på Samos. Teamen var på plats i vardera två veckor mellan den 20 mars och 11 april, en tid som präglats av ett mycket oroligt politiskt läge och en mycket tragisk förlisning. Under perioden räddade Gula Båtarna 67 personer. Den 9 april larmades Gula Båtarna till en flotte som slagit runt nära gränsen mot Turkiet. Under räddningsarbetet tvingades besättningarna plocka upp två drunknade personer, en ung pojke och en gravid kvinna. Fyra personer räddades ur vattnet. Totalt omkom fyra personer och fem saknas fortfarande. Läs sjöräddarnas egna ord om den insatsen via länken nedan, där sjöräddarna själva rapporterar dag för dag.

Här är sjöräddarna i team 17 och 18. Eventuella intervjuförfrågningar görs via Emma Forseth, 031-761 40 01.

Team 17

Hans Erlandsson (deltog även i team 6)

• Ålder: 56
  • Bor: Solna / Ekerö
  • Yrke: Insatsledare vid Sjöpolisen Stockholm
  • Familj: Två vuxna barn och flickvän
  • Intressen: Sjöräddning, ledarskapsutveckling och köra mc

”Jag ser fram emot möjligheten att få vara med att påverka och vara en del i den största sjöräddningsaktionen i modern tid.”

Anton Stenros (deltog även i team 5)

• Ålder: 31
  • Bor: Göteborg sedan 14 år, född Ålänning.
  • Yrke: Utbildad till sjökapten och jobbat som på styrman de senaste sju åren. Framförallt uppe på Svalbard ombord på M/S Stockholm med expeditions-kryssningar varvat med seglingar ombord på Briggen Tre Kronor. Extrajobbar som timanställd på Öckerö Maritime Center som instruktör i SSRS egensäkerhet, Fast Rescue Boat och Basic Safety.
  • Familj: Sambo i Göteborg. Mamma, Pappa och en syster med familj på Åland och lill-syrran som pluggar Umeå.
  • Intressen: Träning, segling, skidåkning och hobbyfoto.

"Jag ser fram emot möjligheten att få en chans att göra en konkret i den rådande flyktingsituationen. Att åka, om jag fick möjlighet, var en självklarhet sedan jag första gången fick höra om projektet."

Jenny Lilja

• Ålder: 43
  • Bor: Hofterup (Barsebäckshamn)
  • Yrke: VD Vardagshjälten AB
  • Familj: Gift, 2 pojkar som är 10 och 12 år
  • Intressen: Sjöräddning, segling, skidåkning

"För mig är det en självklarhet att hjälpa utsatta och att få möjlighet att hjälpa till som sjöräddare är en stor ära."

Christer Hultstrand

• Ålder: 63 År
  • Bor: Halmstad
  • Yrke: Anestesi och Intensivvårdsläkare
  • Familj: Hustru, 7 barn, 6 barnbarn
  • Intresse: Havet

"Känna att jag under dessa två veckor kan göra mer påtaglig mänsklig nytta än jag gör under lång tid annars."

Team 18

Ulf Larsson (deltog även i team 6)
Ålder: 52 år
Bor: Alnö, Sundsvall
Yrke: Sjuksköterska/ områdeschef.
Familj: Tre barn i förskoleåldern som bor hos mig veckovis samt två vuxna flickor.
Intressen: Sjöräddning, friluftsliv, träna, snickra, meka och åka MC.

”I huvudsak vill jag bidra till den rent humanitära insatsen som räddar liv och minskar lidande. Jag ser det även som en utmaning som kommer ge mig ny erfarenheter och kunskap.”

Anders Bagge

• Namn: Anders Bagge
  • Ålder: 43
  • Bor: Käringön
  • Yrke: Sjöräddningsskeppare
  • Familj: Sambo
  • Intresse: Båt, hav, fiske & resor

"Jag sökte för att få en chans att hjälpa till där det behövs samt personlig utveckling och erfarenhet."

Maria Rehnberg

• Ålder: 24
  • Bor: Käringön
  • Yrke: Butiksägare
  • Familj: Sambo
  • Intressen: Hav, sol och djur

"Jag ser fram emot att kunna bidra med det jag kan, litet som stort. Vara en hjälp för de som behöver"

Jonas Malmryd (deltog även i team 3)

• Ålder: 28
  • Yrke: Brandman, med jobbar just nu på Migrationsverket
  • Bor: Göteborg
  • Familj: Fästmö
  • Fritidsintressen: Dykning, åka telemark och promenera, både i stan och i skogen.

Jag är glad att ha fått chansen att åka ner och faktiskt göra en insats. Samtidigt känner jag en stor ödmjukhet inför uppdraget och de situationer vi kan komma att hamna i.

Kategorier

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. Vi är 2 100 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i
alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.