Pressinbjudan: Årets Sjöräddare utses på Allt för Sjön 1 mars

Varje år utser Sjöräddningssällskapet Årets Sjöräddare, en sjöräddningsinsats från i fjol som sticker ut lite extra. Av 2018 års över 1 200 sjöräddningsuppdrag har fem stycken nominerats. Vilket uppdrag som tar hem utmärkelsen avslöjas på båtmässan Allt för sjön i Stockholm på fredag, den 1 mars.

Prisutdelning och presskonferens hålls klockan 13:00 i vår monter C04:40. Priset delas ut av Robert Aschberg, journalist och styrelsemedlem i Sjöräddningssällskapet. Efter utdelningen bjuder vi på kaffe och tårta för att fira. Varmt välkomna!

De sex nominerade insatserna har utförts av följande sjöräddningsstationer: RS Dalarö, RS Grötvik och RS Torekov, RS Käringön och bryggan i Skärhamn, RS Uppsala samt RS Örnsköldsvik. Läs om alla räddningsinsatser och frivilliga sjöräddare i pressreleasen "De kan bli Årets sjöräddare", länk nedan)

Sjöräddningssällskapet finns på plats under hela mässan i monter C 04:40.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. Vi är 2 300 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.