Sjölunda Gård lanserar ny ekologisk godispåse

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2011 13:15 CEST

I sommar kommer godispåsen Ekorrens Ekologiska Blommiga Blandning. Det är den femte godispåsen i raden från det lilla ekoföretaget Sjölunda Gård. Det befintliga godissortimentet kompletteras med en härlig skumgodisblandning. De fluffiga godisblommorna är smaksatta med äpple, persika, hallon och svarta vinbär. Smaker som hör sommaren till.

– Vi har fått fantastisk respons på vårt ekogodis sedan vi lanserade Ekorrens Ekologiska Smågodis för drygt två år sedan. Med vår nya godispåse kompletteras vårt ekologiska sortiment med skumgodis, något som många svenskar tycker väldigt mycket om, säger Charlotte André på Sjölunda Gård.

De fruktiga godisblommorna har smak av krispiga äpplen, söta hallon, saftiga persikor och syrliga svarta vinbär – frukter och bär som smakar sommar! I ekologiskt godis får det inte finnas några syntetiska smakämnen, istället används äkta fruktjuice (14,94%) och extrakt från riktiga frukter, växter och bär.

I ekologiskt godis får det inte heller finnas några syntetiska färgämnen. För att färga rött eller rosa används fläderbär. Den gula färgen kommer från gurkmeja och den lilla blomman färgtistel, medan grön färg görs av alger. I stället för vanligt vitt socker används ekologiskt oraffinerat rörsocker. Av innehållet i Blommig Blandning kommer hela 99,45% av ingredienserna från ekologiska jordbruk runtom vi världen.

– Många väljer ekologiskt godis eftersom det inte innehåller några konstgjorda färg- eller smakämnen och inte heller några syntetiska sötnings- eller konserveringsmedel. Härdade fetter slipper man också bland ingredienserna. Andra gör ett ekologiskt val för att stödja alla ekobönder som med sina råvaror bidrar både till bättre mat och till ett bättre klimat, berättar Charlotte André.

I sommar kommer Ekorrens Ekologiska Blommiga Blandning att finns hos många av Coops butiker runt om i landet, liksom hos alla City Gross, samt i flera mindre eko- och delikatessaffärer.

Påsarna om 100 gram kostar cirka 20 kr.

För frågor kontakta:

Charlotte André, 0701-885 019, charlotte@sjolundagard.se

Sjölunda Gårds affärsidé är att utveckla, marknadsföra och sälja noga utvalda ekologiska produkter och göra dem lätt tillgängliga för alla miljö- och hälsomedvetna konsumenter i deras vardag. Sjölunda Gård startade 2008 och har sedan dess tagit fram ett sortiment av ekologisk konfektyr och choklad under varumärket Ekorrens Ekologiska. Produkterna finns framför allt inom dagligvaruhandeln, men även hos fristående butiker, kaféer, biografer, hotell och flygbolag som vill göra miljövänliga val även i det lilla. Sjölunda Gård drivs av Charlotte André och Erika Hillergren.

Kommentarer (0)