Träffa Anders Möller, Skånska Energis nya vd.

Anders Möller, ny vd för Skånska Energi

Möt Anders Möller, ny vd för Skånska Energi! Här svarar Anders på några frågor om sig själv, Skånska Energi, energirevolutionen – och hur det är att cykla 23 timmar i sträck i de norska bergen.

Anders Möller brinner för energibranschen och har lång och bred erfarenhet av den. Bredvid jobbet brinner han för cykling och har ett flertal långlopp på meritlistan. Hans hjärta klappar för familjen och hemmet i Bjärred och för den skånska naturen.

Anders, hur blev du vd för Skånska Energi, och hur är känslan efter en dryg månad på jobbet?

– Mycket positiv! Jag är en sån som tycker om att ge mig på nya saker, så när jag fick frågan av styrelsens ordförande Micke Andersson tvekade jag inte: Skånska Energi är ett spännande företag. Att få komma hit och se hur jag kan bidra till att utveckla Skånska Energi vidare är mycket inspirerande.

Vad gillar du med Skånska Energi?

– Att vi har en stark idé om förnybar energi och lokal förankring som bär oss uppåt och framåt. Skånska Energi är och uppfattas som snabbfotat, lättrörligt och entreprenöriellt, inte minst i jämförelse med större bolag – det är en styrka som jag gärna vill vara med och utveckla ytterligare. Jag tror framför allt det är därför Skånska Energi är attraktivt hos små och medelstora företag: vi är offensiva och bra på att bygga relationer med kunderna.

Hur vill du utveckla Skånska Energi?

– För mig är geoenergilösningarna det riktigt unika med Skånska Energi. Även om konkurrensen är hård på den marknaden, så har företaget positionerat sig väl under många år, och nu har vi även har fått fart på solel och laddlösningar. Efterfrågan på klimatsmarta energilösningar kommer bara att öka, och här finns vår stora potential för utveckling. Kan vi fortsätta erbjuda attraktiva produkter och tjänster, så kan vi fortsätta bidra till att göra Sveriges energisystem mer hållbart och effektivt.

Du har varit i energibranschen ända sedan 1985. Du gjorde karriär inom dåvarande Sydkraft, idag Eon, blev sedan vd för Ringsjö Energi och har haft olika ledande roller inom Kraftringen sedan 2005. Men var började det?

– Jag är ju elmänniska i grunden, verkligen. Efter teknisk linje på gymnasiet fick jag praktik på det så kallade Systemförlitlighetskontoret på Sydkraft. Vi räknade bland annat på sannolikheten för att det skulle bli ett större haveri i Barsebäck… Efter utbildning till driftingenjör jobbade jag sedan i kontrollrummet på Barsebäck, men jag slutade efter ett år för jag tyckte att det hände för lite. Det var ju bra att det inte hände något, men det blev tråkigt i längden!

Du är också engagerad i några branschorganisationer. Vilka och varför?

– Jag är ledamot i Energiföretagen Sveriges regionala styrgrupp Syd och sitter i styrelsen för Konsumenternas Energimarknadsbyrå, ett hittills lite anonymt branschorgan som ger både privatpersoner och företag gratis vägledning i frågor som rör el, gas och fjärrvärme. Vi arbetar också för att införa en svartlistning av oseriösa aktörer. Varför jag gör det? Tja, jag älskar energibranschen och bangar inte för att tala för vår sak och jobba för schysstare villkor.

Det finns kunder som är oroliga att Skånska Energi ska bli en del av Kraftringen. Hur ser du på det?

– Mitt uppdrag är att fortsätta driva och utveckla Skånska Energi som ett självständigt företag. Samtidigt ska vi i Skånska Energi dra nytta av de samarbeten och synergier som närheten till en större koncern kan ge möjlighet till.

Hur uppfattar du läget i el- och energibranschen just nu – och vart tror du utvecklingen är på väg?

– Det är alldeles uppenbart att vi står inför en energirevolution! Branschen är inne i en gigantisk omdaning som det är en glädje att få vara med om. Omställningen till ett hållbart energisystem går snabbt framåt och utvecklingen drivs av en mångfald olika tekniker och lösningar – och det som är så spännande är att vi vet inte riktigt var vi är på väg.

Hur då menar du?

– Att det inte blir en ny, förhärskande teknik som tar över, utan flera. Elen blir viktig; kanske, eller troligen, får vi en elbilsboom. Men vad händer med batteriutvecklingen, hinner den med? Samtidigt kommer allt fler lösningar med vätgas som energibärare, inte bara i bilmotorer utan även för hus och hem. Hur dimensionerar vi vårt elnät då? Det vet vi inte idag. Systemet är uppbyggt för att leda el från vattenkraftverken i Norrland och kärnkraftverken ut till de lokala näten – men framtiden kommer bitvis att se väldigt annorlunda ut.

Så långt om framtiden, tillbaka till nuet. Var i livet är du i augusti 2019, Anders?

– Tja, jag är 54 år gammal. Jag lever tillsammans med min fru Carola i Bjärred. Vi har två barn, Gustaf, 22, och Linnéa 20, som båda flugit ut nyligen, så det är lite tomt därhemma. Mitt stora fritidsintresse är cykling. Jag är med i fyra olika cykelklubbar och är ute ett par gånger i veckan; ibland i grupp med andra, ibland själv längs vägarna.

Varför cykling?

– Cykling ger en kombination av avkoppling och spänning, och så är det bra träning. Det kan vara nästan meditativt när man ligger och kör själv, men också väldigt socialt när man cyklar i grupp. Och så är det fartens tjusning förstås.

Din häftigaste cykelupplevelse?

– Jotunheim runt, som jag gjorde i slutet av juni i år: ett lopp i Norge över 43 mil och 5 000 höjdmeter över tre fjäll. Vi var fyra som cyklade tillsammans: 23 timmar med 7 korta depåstopp på 5-10 minuter för lite mat. Det var fysiskt krävande förstås, men den mentala uthålligheten var nästan viktigare. Jag var trött efteråt kan jag säga… men det var en fantastisk känsla att klara det.

Var i Skåne trivs du?

– Det finns så många vackra platser runtom i Skåne – men framför allt ute i naturen, där jag gärna rör mig. En fin vandring vi gjorde nyligen som jag kan rekommendera är från Rydebäck ner till kusten förbi Ålabodarna och Hilleshögs dalar till Landskrona. En magiskt vacker sträcka.