Träffa en av våra kollegor: Daniel Råberg som är projektingenjör inom Elnät.

Det är kul att vara med från start till mål

Vi har glädjen att hälsa Daniel Råberg välkommen till Skånska Energi! Daniel är en av våra fyra projektingenjörer på elnätsavdelningen och ny på jobbet sedan början av augusti. Daniel kommer närmast från en liknande tjänst hos Sjöbo Elnät.

Daniel, hur känns det att vara på Skånska Energi?

– Bara bra! Efter elva år hos Sjöbo Elnät var jag redo för en ny utmaning, och den får jag här. Skånska Energi är ett större företag med fler och större projekt att ta sig an. Här är en bra blandning av människor och stora möjligheter för mig att prova nya saker och utvecklas.

Berätta kort, vad gör en projektingenjör?

– Vi projektingenjörer arbetar tillsammans med våra elmontörer med att förbättra och utveckla elnätet och se till så att våra kunder får säkra elleveranser. Vår uppgift är att planera och leda arbetet och se till så att våra montörer har rätt tekniska lösningar och rätt utrustning för att göra sitt jobb.

Vad gillar du med ditt jobb?

– Att jag är med hela vägen från start till mål i projekten. Från det förberedande arbetet med kontakter med myndigheter och markägare till att planera och beräkna hur arbetet ska utföras till att följa upp det ute på plats. Jag gillar även att jag har stor frihet att påverka och styra min arbetssituation.

Vad är roligast?

– Två saker: dels att jobba med beräkningar och tekniska lösningar framför datorn, dels att vara ute på plats och planera och leda arbetet där.

Vad jobbar du med just nu?

– Just idag har jag fem projekt i luften som är i lite olika faser. I Harlösa har vi igång två projekt där vi ersätter luftledning med nedgrävd kabel i marken för att göra elnätet säkrare. Sedan förbereder vi för elförsörjningen av ett nytt, framtida bostadsområde i Stångby. Och så har vi på gång att byta ut 19 äldre elstolpar mot nya lite här och var i elnätet.

Hur ser livet ut utanför jobbet?

– Jag bor i Rögla, mellan Ystad och Veberöd, med min familj: fru och två barn som är 1 och 3 år gamla. Och så har vi två hundar, så det är fullt upp! På fritiden tycker vi om att paddla kanot hela familjen, gärna i Halensjön i Blekinge.

• Skånska Energi är en komplett energikoncern med 100% förnybar energi från sol och vatten.
  • Vårt kontor finns i Södra Sandby. Vi har 65 medarbetare inom våra fyra affärsområden Elnät, Elhandel, Energilösningar och Produktion.
  • Vi erbjuder grön el och klimateffektiva energilösningar lokalt, regionalt och nationellt.
  • Genom vårt elnät har vi en stark förankring i Lundabygden sedan mer än 100 år tillbaka.