Carema och Swedbank berättade om livet efter krisen

Blogginlägg   •   Jul 05, 2013 10:58 CEST

Resumés Claes de Faire modererade på vasst sätt debatten "När ditt varumärke blir ondskan själv", med fokus på Carema och Swedbanks liv efter deras varumärkeskriser. Respektive kommunikationschef var på plats och intygade hur en dylik kris faktiskt är en "spännande utmaning" och ibland nästan lite roligt. Dock betonade båda att det är varumärkets återuppbyggnadsfas som är allra mest spännande i sammanhanget. För företag som vill förebygga kriser rekommenderades, inte helt oväntat, att bygga upp rejält med förtroendekapital innan en kris är faktum. Bra också att veta vilka risker man har innan något händer. Japp. Kan bara hålla med.

Sagt under seminariet:
Det gäller att få krisen att bli en ledningsgruppsfråga. Att få med medarbetarna är en nyckelfråga.
I sociala medier framkommer vad människor generellt tycker. Är krisen ett verkligt problem eller ett kommunikativt problem? Är det ett verkligt ska man passa sig för att sätta läppstift på grisen. IKEA är helt vaccinerade mot förtroendekriser. Medias förmåga till källkritik är sådär. Ett så kallat "war room" är ett konferensrum som har en bokat-skylt på dörren.

/ Katarina Noré