Hållbarhet är både världsförbättrande och lönsamt

Blogginlägg   •   Jul 05, 2013 12:46 CEST

Under rubrik Hållbara städer medverkade vår chef för miljösamordning och verksamhetsutveckling; Helena Lundborg: "Hållberhetsfrågor lever inte ett eget liv hos oss utan genomsyrar hela organisationen. Att jobba med fastigheter som gör skillnad är viktigt för mig och mina kollegor, för våra kunder och för samhället".

Vasakronans Anna Denell poängterade att kontorskunder inte är intresserade av att hyra kontor i ocertifierade fastigheter.

Akademiska hus berättade om Albano - ett litet område i Stockholm de ska bygga ut för att sammanlänka tre universitetsområden. Vid färdigt resultat kommer en kunskapspropeller att se dagens ljus (i form av ett geografiskt område som ovanifrån liknar en propeller).

Avslutningsvis underströk Helena Lundborg vikten av att branschen samarbetar i gröna frågor. Några exempel på detta är de branschgemensamma gröna hyresavtalen (Fastighetsägarna), hållbarhetscertifieringssystem (SGBC) osv.

Att arbeta med hållbarhetsfrågor gör världen till en bättre sådan och är dessutom ekonomiskt lönsamt, konstaterade Helena Lundborg avslutningsvis.

/ Katarina Noré