Skandia Fastigheter växlar upp hållbarhetsarbetet med resurseffektivitet, levande stadsmiljöer, hälsa och Maria Åstrand Dabrowski

Nyhet   •   Jan 13, 2020 13:34 CET

Att satsa på hållbarhet har länge varit en självklarhet för en långsiktig fastighetsägare som Skandia Fastigheter. Nu läggs en ny växel i, genom en hållbarhetsstrategi som renodlar och integrerar arbetet i verksamheten, samt rekryteringen av den erfarna hållbarhetsstrategen Maria Åstrand Dabrowski.

Maria har gedigen erfarenhet av att driva hållbarhetsfrågor, bland annat som hållbarhetschef på Teracom och nu senast som senior hållbarhetsstrateg på Försvarsmakten. Den verksamhetsmässigt breda kunskapen tror hennes nya chef Anna Barosen, utvecklingschef produkt och erbjudande på Skandia Fastigheter, kommer att vara värdefull i rollen.

- Instinkten är ofta att leta inom den egna branschen, men jag ser ett stort värde i att Maria kommer in med nyanserade perspektiv och fräscha ögon på vår verksamhet och vårt hållbarhetsarbete. Dessutom har hon ett stort engagemang, en sunt ödmjuk inställning och är helt enkelt rätt person för oss.

Skandia Fastigheter har länge jobbat aktivt med hållbarhetsfrågor, men nu fått ett ökat fokus – både från bolagets ledning och från ägaren Skandia. Den nya hållbarhetsstrategin innebär att arbetet renodlas och integreras mer i verksamheten. Detta kommer att göras inom tre områden som är nära knutna till affären: resurseffektivitet, levande stadsmiljöer och hälsa.

- Hälsa för våra kunder och medarbetare känns extra spännande och meningsfullt att få utveckla. Det var inte det första jag tänkte på i fastighetsbranschen men nu förstår jag att det finns mycket för oss att bidra med för att öka våra kunders livskvalitet, säger Maria.

Fokus för Maria är att bidra i det redan etablerade hållbarhetsarbetet och samtidigt komplettera de tre fokusområdena med nya konkreta insatser.

- Skandia Fastigheter och branschen känns helt rätt för mig. Jag ser fram emot att få sätta tänderna i arbetet tillsammans med de härliga kollegerna på företaget, säger Maria.

Maria Åstrand Dabrowski, hållbarhetsstrateg
maria.dabrowski@skandiafastigheter.se, 08-573 655 54.

Anna Barosen, utvecklingschef produkt och erbjudande
anna.barosen@skandiafastigheter.se, 08-573 655 53.

Katarina Noré, kommunikations- och marknadschef,
katarina.nore@skandiafastigheter.se, 073-944 72 04.