Anders Kupsu Diligentias nye vd

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2009 08:39 CET

Diligentia har under hösten sökt en ny vd, då bolagets nuvarande vd Per Uhlén annonserat att han önskar lämna sitt uppdrag under 2010. Det är nu avgjort att Anders Kupsu blir den som tar vid och ska leda den fortsatta utvecklingen av ett av Sveriges mest framgångsrika fastighetsbolag.

Anders Kupsu är idag vd för en av Skanskas 13 affärsenheter: Kommersiell fastighetsutveckling i Norden. I den förvaltar och utvecklar han och de 110 medarbetarna kontors-, logistik- och handelsfastigheter i nordiska regionstäder och huvudstäder. Nu står det klart att Anders blir Diligentias nye vd.

- Anders Kupsu har den bakgrund vi letat efter, säger Lars Öberg, styrelseordföranden i Diligentia. Han har erfarenhet av både kommersiella fastigheter, bostäder och projektutveckling. Vi är mycket nöjda med att efter ett omfattande arbete under hösten ha kunnat välja Kupsu bland ett stort antal intressanta personer.

På plats från 1 juni
Den 1 juni 2010 är preliminärt Kupsus första arbetsdag på Diligentia och den 1 juli tillträder han som vd.
- Jag attraheras av Diligentias affärsidé, företagsstorlek och den långsiktighet som det innebär att ha sin bas i just förvaltning av fastigheter, säger Anders Kupsu. Diligentias uppdragsgivare är ju i slutändan Skandia Livs 1,2 miljoner försäkringstagare.

Kupsu om fastighetsbranschen och konjunkturläget:
- ”Tuffa tider skiljer agnarna från vetet. Skillnaden mellan bra och dåliga fastigheter blir större. Fastigheter med bra kvalitet och läge blir allt viktigare. Fastighetsägare som är aktiva och professionella har stor fördel av det nu mer än någonsin”.

Per Uhlén, som varit bolagets vd sedan dess ”nystart” 2005, kommenterar så här:
- Jag är mycket nöjd med styrelsens val av efterträdare. Anders Kupsu som ledare för Diligentia blir en garant för fortsatt utveckling framgång.

35 000 människor arbetar i kontor där vi står för värdskapet. 950 000 unika kunder besöker de köpcentrum vi driver. 4 000 personer arbetar dessutom där. 20 000 människor bor i våra lägenheter. 1200000 försäkringstagare i Skandia Liv tillförs den avkastning vi ger. För att vara ett fastighetsbolag med 130 anställda påverkar vi många människor. Vårt viktiga uppdrag är att göra cirka 2,2 miljoner svenskar nöjda. Eller ännu hellre: nöjdare.