Diligentia sätter spaden i marken för volymhandel med grön profil i Väla Park

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 16:31 CEST

I september 2014 startar Diligentia bygget av Väla Park strax norr om Helsingborg. 11 000 kvadratmeter butiksyta ska komplettera Diligentias framgångsrika Väla Centrum med volymhandel och träningsanläggning.

Väla handelsområde ligger utanför Helsingborg och är en av Sveriges mest dynamiska och framgångsrika handelsplatser. Nu etablerar Diligentia Väla Park, en volymhandel i en miljöklassad byggnad. Väla Park byggs med höga miljöambitioner med målet att nå nivån guld, enligt certifieringssystemet Miljöbyggnad. Dessutom erbjuds hyresgästerna att teckna ett grönt hyresavtal som bilaga till standardhyresavtalet.

De tre hyresgästerna Jula, Willys samt Nordic Wellness är kontrakterade, vilket innebär att 75 procent av den totala ytan är uthyrd. Väla Park invigs i december 2015 – lagom till julhandeln.

- Väla blir ett än mer attraktivt handelsområde när vi framöver kommer att kunna erbjuda kunderna såväl träningsanläggning som större livsmedelsbutik. Något som tidigare saknats i området, säger Niklas Blonér, Centrumchef, Diligentia. Vi har även intressenter på de 2 500 kvadratmeter som återstår, och räknar med att snart ha anläggningen fullt uthyrd, fortsätter Blonér.

Med nära sju miljoner årliga besökare till de 180 butikerna är Väla Centrum ett av Sveriges mest framgångsrika köpcentrum. 2013 tilldelades Väla Centrum utmärkelsen Nordens bästa köpcentrum av the Nordic Council of Shopping Centers.

Bo Jansson, Fastighetschef Köpcentrum, Diligentia
bo.jansson@diligentia.se, 08-573 656 50
Niklas Blonér, Centrumchef, Diligentia
niklas.bloner@diligentia.se, 042-24 82 82