En god jul i retur

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2015 00:30 CET

Som en motvikt till julstress vill man på Frölunda Torg underlätta för konsumenter att göra gott, och ta en stund för eftertanke. Därför välkomnar man – i samarbete med Myrorna – alla som besöker köpcentrumet under julveckorna att lämna in kläder och andra textilier i retur. Mål: Över nio ton på två veckor!

Skandia Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar tretton köpcentrum i Sverige, varav Frölunda Torg är det största. För en tid sedan ingick man ett samarbete med Myrorna, med tyngdpunkt på textilåteranvändning och återvinning.

- När vi fick möjligheten att göra detta tillsammans med Myrorna utgick vi ifrån vårt sammanhang, som ju handlar om shopping och service, säger David Schongin, Centrumchef för Frölunda Torg. Samarbetet handlar om återanvändning för en hållbar konsumtion. Vi skapar nu en aktivitet som gör det möjligt för våra besökare att ge något tillbaka till de som verkligen behöver.

- Att på det här sättet skapa intresse och uppmärksamhet kring vad vi gör med våra textilier är en viktig del i vårt mål att fördubbla insamlingen av textil till år 2018, säger Emma Enebog, Hållbarhetschef på Myrorna. Vi hoppas kampanjen i Frölunda Torg är det första av fler möjliga samarbeten med Skandia Fastigheter. De äger ju fastigheter med både bostäder, köpcentrum, kontor och samhällsfastigheter och vi jobbar redan nu för att kunna starta klädinsamlingar i deras bostadsområden.

Sveriges största pepparkakshus? Klädreturerna gör besökarna genom fönstren i ett pepparkakshus, som kan vara Sveriges största med sina 4x4x4 meter. Pepparkakshuset finns mitt i Frölunda Torg och går inte att missa.

- Under två veckor, med start 12 december, kommer alla våra besökare att kunna lämna in kläder för återanvändning till förmån för miljön och människor i utsatta situationer, säger David Schongin. Målet är att få in över nio ton under den tiden, avslutar David.

David Schongin, Centrumchef Frölunda Torg,
david.schongin@skandiafastigheter.se
Emma Eneborg, Hållbarhetschef Myrorna,
emma.eneborg@myrorna.se, 073-688 69 75