Fullt hus på Sveavägen 44 och mindre byggdamm

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2014 10:13 CEST

De uthyrningsbara ytorna på Sveavägen 44 har krympt till tre procent, det
är med andra ord fullt hus. Den 1 juni flyttar Klarna in och till sommaren
lägger sig även lite av byggdammet. Då blir det bättre framkomlighet på
Sveavägen för cyklister, gångtrafikanter och bilister.

Den 1 juni flyttar den första hyresgästen in – e-handelsföretaget Klarna med cirka 800 medarbetare på plan 1 och 2. Andra kontorshyresgäster som flyttar in efter hand under hösten 2014 och våren 2015 är Arbetsgivarverket, SAP, RaySearch, King, Swedish Match och Fora. Även Urban Deli flyttar in i sommar med god mat med ekoprofil. Kvar är nu 200 kvm kontor på plan 5 och 1 050 kvm prime butiksyta. Även det nedre planet under markplan med 2 400 kvm har fått en hyresgäst som kommer att bli offentlig senare.

- Vi har en stark produkt på Sveavägen 44 och vårt skickliga uthyrningsteam har jobbat hårt med att matcha hyresgästerna med huset och med varandra. Sveavägen 44 kommer verkligen att bli den levande mötesplats som vi har önskat med kontor, hotell, restauranger och butiker, säger Markus Pfister, Fastighetschef på Diligentia.

Byggplanket på Sveavägen rivs etappvis och kommer att vara borta till sommaren. I samband med detta flyttas Sveavägens fordonsfiler tillbaka till sina ordinarie lägen och det blir även bättre framkomlighet för cyklister och gångtrafikanter.

Ovanpå Sveavägen 44 börjar snart arbetet med att anlägga takparken med en blommande torräng, en krattskog och klapperstensfält. Bostadshuset på den norra sidan av kvarteret har börjat byggas och kommer att bestå av 52 lägenheter. Bostadshuset ska stå klart vid årsskiftet 2015/16.

Hela kvarteret Sveavägen 44 utvecklas med högt ställda miljömål och kommer att uppnå betyget ”Excellent” enligt det internationella miljöcertifieringssystemet BREEAM.

Markus Pfister, Fastighetschef Diligentia
08-573 657 10, markus.pfister@diligentia.se
Anna Wetterqvist, tf Presskommunikatör Diligentia
070-510 16 95, anna.wetterqvist@diligentia.se