Högskolefastighet i Malmö ska bli Miljöbyggnad Silver

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2016 01:00 CET

Nytt och förlängt hyresavtal med Malmö Högskola innebär miljöcertifiering till Miljöbyggnad Silver samt stor ombyggnation av både studentlokaler och kontor. Projektet pågår och fastigheten nyinvigs till sommaren.

Skandia Fastigheter byggde Gäddan 8 åt Malmö Högskola 1998. Fastigheten var då Malmö Högskolas första nybygge och tillika profilhus när högskolan startade. Nu tas nästa steg i det framgångsrika samarbetet. Parterna har kommit överens om ett nytt tioårigt avtal, som bland annat innebär att alla cellkontor ska bli till moderna kontorsarbetsplatser och även ge möjlighet till aktivitetsbaserad arbetsmiljö. Dessutom har tentamenssalarna nyligen byggts om – och viktigast av allt – fastigheten ska certifieras enligt Miljöbyggnad Silver.

- En stor del i arbetet är att vi ska certifiera fastigheten enligt Miljöbyggnad Silver, säger Andreas Ivarsson, Skandia Fastigheters chef i Malmö. Vi jobbar in certifieringen från början till slut i projektet. När vi är färdiga kommer fastigheten att bedömas utifrån femton indikatorer såsom energianvändning, energislag, ljud, fukt, dagsljus och inbyggda material.

- En utmaning är att högskoleverksamheten fortlöper samtidigt som ombyggnaden sker, men vi har en plan för hur det ska fungera smidigt och ombyggnationen ska stå färdig till sommaren, avslutar Ivarsson.

Fortsatta expansionsplaner i Malmö
En nära relation och tätt samarbete med kunderna i kombination med att långsiktigt förvaltafastigheter är grunden för Skandia Fastigheter. Till detta har man också en tydlig expansions- och investeringsstrategi, som går ut på att växa i Malmö- och Öresundsregionen.

Andreas Ivarsson, marknadsområdeschef i Malmö,
andreas.ivarsson@skandiafastigheter.se, 073-830 63 41.
Katarina Noré, kommunikations- och marknadschef,
katarina.nore@skandiafastigheter.se, 073-944 72 04.

Högupplösta bilder finns i Skandia Fastigheters pressrum på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/skandiafastigheter/latest_media

Skandia Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar fastigheter på ett sätt som bidrar till ett bättre samhälle. Vid årsskiftet 2014/2015 förvaltade bolaget 118 fastigheter till ett värde av cirka 36 miljarder kronor och med en uthyrbar area om drygt 1,1 miljoner kvadratmeter, inom segmenten kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter. Dessa är huvudsakligen lokaliserade i de tre storstadsregionerna. 140 medarbetare har uppdraget att leverera en långsiktigt stabil totalavkastning med rimligt risktagande till ägaren Skandia och dess 1,4 miljoner ägare. Välkommen till ett fastighetsbolag som gör skillnad! www.skandiafastigheter.se