Kronofogden flyttar in på 3 500 miljöcertifierade kvadrat i Masthusen

Pressmeddelande   •   Jan 17, 2012 08:42 CET

Första hyresgäst på plats i Masthusens nya, miljöklassade, kontorshus blir Kronofogdemyndigheten i Malmö. 150 medarbetare flyttar in lagom till advent år 2013.

Invid det nya torget i stadsdelen Masthusen, Västra hamnen, bygger Diligentia nu ett kontorshus med butiker i bottenplan. Kronofogdemyndighetens malmökontor, med sina 150 medarbetare, knep det första hyreskontraktet.

Öppet, ljust, ommöblerbart och högsta möjliga miljöklassning kännetecknar de 3 500 kvadratmeter som står redo för inflyttning under hösten 2013. Det nya huset får sex våningar i direkt anslutning till Västra hamnens nya stadsdelstorg. Torget kommer att utgöra navet i den nya stadsdelen, och flankeras bland annat av en ny diagonal huvudgata, som ska dras igenom området.

- Vi tittade på en rad olika alternativ under processen med att finna ett nytt kontor, säger Ola Hägglund, Ekonomidirektör på Kronofogdemyndigheten. När vi valde de här lokalerna var miljöcertifieringen väldigt viktig för oss, liksom det strategiska läget i Västra hamnen i kombination med huset i sig själv. Dessutom har vi mycket bra erfarenhet av Diligentia som hyresvärd, eftersom vårt huvudkontor också valde att flytta till ett Diligentiahus i Sundbyberg i Stockholm under december 2010, säger Ola Hägglund.

Masthusen blir en ny stad i staden, som kommer att innehålla nya kontor och lägenheter som kompletteras med handel, service och restauranger.

- Det händer grejer och det händer fort, säger Andreas Ivarsson, Diligentias marknadsområdeschef i Malmö. Under det senaste året har vi bland annat hunnit färdigställa rivningen av Malmömässan, fått till stånd en detaljplan och sju månader senare börjar vi bygga det första huset. Kronofogdemyndigheten var först ut med att sätta bläck på våra papper, och nu för vi fler diskussioner med både kontors- och butikshyresgäster, som vill bli grannar i det nya huset vid torget, berättar  Andreas Ivarsson.

- Vi planerar redan nu för att påbörja byggstart nummer två vid halvårsskiftet. Parallellt med detta pågår förhandlingar med ett antal potentiella hyresgäster. I detta kvarter är vår målsättning ett blandat innehåll med kommersiella inslag och hyresrätter avslutar Andreas Ivarsson.

Diligentia strävar efter att hela området ska vara attraktivt under uppbyggnads- och utvecklingstiden. Exempelvis har man anlagt miniparker med informationstavlor samt installerat ljusspel i varierande formationer och färger.

Andreas Ivarsson, Marknadsområdeschef Malmö
andreas.ivarsson@diligentia.se, 040-20 63 41

Markus Pfister, Fastighetschef Kontor
markus.pfister@diligentia.se, 08-573 657 10

Katarina Noré, Kommunikations- och marknadschef
katarina.nore@diligentia.se, 08-573 655 90

35 000 människor arbetar i kontor där vi står för värdskapet. 1 300 000 unika kunder besöker de köpcentrum vi driver. 6 000 personer arbetar dessutom där. 20 000 människor bor i våra lägenheter. 1 200 000 försäkringstagare i Skandia Liv tillförs den avkastning vi ger. För att vara ett fastighetsbolag med 150 anställda påverkar vi många människor. Vårt viktiga uppdrag är att göra mer än var fjärde svensk nöjd. Eller ännu hellre: nöjdare.