SAP Svenska AB hyr 2 205 kvm av Diligentia i ”hetaste IT-bygget” på Sveavägen 44

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2013 09:02 CET

SAP är ett av de största mjukvaruföretagen i världen och marknadsledande leverantör av fullintegrerade affärssystem och företagslösningar. Över 251 000 kunder använder deras lösningar och bolaget är noterat på börsen i Frankfurt och på New York Stock Exchange. SAP har, under sin process att leta nytt kontor, företrätts av JLL.

- Vi hade tre viktiga kriterier för vårt val av nytt Sverige-kontor: ökad tillgänglighet för våra kunder, partners och medarbetare; en arbetsmiljö som främjar vårt teamövergripande samarbete mellan innovativa IT-områden som Big Data, mobila och molnlösningar samt byggnadens höga miljöklassning, vilket är i linje med vårt mål att minska SAP:s koldioxidavtryck på miljön, säger Mattias Ström, ekonomichef på SAP Svenska.

- Våra medarbetare är mycket positiva till beslutet, och vi kommer nu att få något av en nystart när vi flyttar in till city från Alviks strand, avslutar Mattias Ström.

I somras omnämndes Sveavägen 44 av Dagens Industri som ”det hetaste IT-bygget” och nu när SAP flyttar in, är fyra av fem hyresgäster IT-bolag på frammarsch.

- Vi har inte medvetet riktat in oss mot IT-företag som hyresgäster, men det är heller ingen slump utan vi hoppas snarare på en ihållande trend, säger Markus Pfister, fastighetschef på Diligentia. Inte nog med att fastigheten i sig kommer att bli otroligt energieffektiv, vi ser även till värdet av de flexibla lösningar som skapas, vilka möjliggör en ommöblering istället för en ombyggnation om det uppstår förändrade behov hos våra hyresgäster. Kronan på verket blir den kommande takparken som faktiskt redan delvis har anlagts som showroom i skala 1:1 i en av våra lediga lokaler, avslutar Markus Pfister.

Diligentia utvecklar nu det 50 000 kvm stora kvarteret i Stockholm City till en levande mötesplats med innovativa kontorskoncept i kombination med butiker, hotell, bostäder och restauranger. SAP:s nära 160 medarbetare kommer vid inflyttning kunna samverka med bland andra Klarna, RaySearch, Arbetsgivarverket, King och det nya hotellet som öppnas av Nobiskoncernen.

Susanne Kapfer, Informatör SAP Svenska,
susanne.kapfer@sap.com, 0733-587798.
Markus Pfister, Fastighetschef Kontor,
markus.pfister@diligentia.se, 08-573 657 10.
katarina.nore@diligentia.se, 08-573 655 90.

Högupplösta bilder på Markus Pfister, en legomodell av kvarteret samt arkitektbilder på det framtida Sveavägen 44 finns i Diligentias pressrum på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/diligentia/latest_media

Bilder på Mattias Ström, ekonomichef SAP Svenska samt annat bildmaterial finns på SAP Svenskas pressrum på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/sap

Diligentia äger, förvaltar och utvecklar fastigheter på ett sätt som bidrar till ett bättre samhälle. Bolagets kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter finns huvudsakligen i de tre storstadsregionerna. Vid årsskiftet 2012/2013 bestod portföljen av 109 fastigheter till ett värde av nära 30 miljarder kronor och med en uthyrbar yta om drygt 1,1 miljoner kvadratmeter. Uppdraget är att leverera en långsiktigt stabil totalavkastning med rimligt risktagande till ägaren Skandia Liv och dess 1,2 miljoner försäkringstagare. Välkommen till ett fastighetsbolag som gör skillnad! www.diligentia.se