Skandia Fastigheter engagerar studenter i utformningen av det cirkulära kontoret

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2016 14:09 CEST

Idag lanseras den internationella tävlingen Sustainergies Cup, som ger studenter möjlighet att lösa verkliga utmaningar inom hållbarhet. I årets upplaga är Skandia Fastigheter ett av tre medverkande företag, och söker nu innovationer på temat ”företagets roll i samhället”. De tre starkaste bidragen får dela på vinstsumman 75 000 kronor.

- Som ett av Sveriges största fastighetsbolag har vi på Skandia Fastigheter både möjlighet och skyldighet att vara en förebild och drivkraft i utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle. En av våra viktigaste uppgifter är att flytta fokus från det traditionella ”producera-äga-använda-slänga” till ett mer cirkulärt synsätt, där material och produkter kan användas längre, av fler eller i nya sammanhang. Här ser vi en stor potential i Sustainergies Cup, där studenterna som ska forma morgondagens fastigheter redan nu får bidra med nya, kreativa infallsvinklar. Tillsammans med dem ska vi hitta idéer som inte bara vi, utan hela samhället tjänar på, säger Helena Lundborg, hållbarhetschef på Skandia Fastigheter.

Det är sjunde året i rad som tävlingen arrangeras av den ideella föreningen Sustainergies. Förutom Skandia Fastigheter medverkar Energimyndigheten och Atlas Copco, som även de vill involvera morgondagens stjärnor i sina innovationsprocesser.

Information om tävlingen Sustainergies Cup finns på http://www.sustainergies.se/cup och studenternas lösningar lämnas in senast den 29 januari 2017.

Helena Lundborg, Hållbarhetschef, helena.lundborg@skandiafastigheter.se, 070-593 00 69.Katarina Noré, Kommunikations- och marknadschef, katarina.nore@skandiafastigheter.se, 073-944 72 04.

Skandia Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar fastigheter inom segmenten kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter. Vid årsskiftet 2015/2016 förvaltade bolaget 117 fastigheter till ett sammanlagt värde av cirka 43,2 miljarder kronor och med en uthyrbar area om 1,2 miljoner kvadratmeter. Fastighetsbeståndet finns i huvudsak i de tre storstadsregionerna och har 135 medarbetare som arbetar för att leverera en långsiktigt god avkastning till Skandias 1,4 miljoner ägare. www.skandiafastigheter.se