Skandia Fastigheter förvärvar ett av Uppsalas mest centrala kvarter

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2016 10:58 CEST

Skandia Fastigheter är sedan länge en etablerad fastighetsägare i Uppsala. Nu kompletteras beståndet med fastigheten Dragarbrunn 10:3 – ett av stadens mest centrala och välkända kvarter mellan Fyrisån och gågatan.

Fastigheten, som tillträds den 29 april, består av fyra centrala byggnader med 11 600 m2 kommersiell yta och 3 100 m2 bostäder, garage och parkeringsplatser. Bland hyresgästerna finns välkända och välbesökta verksamheter såsom revisionsbolaget KPMG, Aleris, Café Årummet, Din Sko, Webbhallen, Kronans apotek samt Uppsala kommun.

- Vårt nyförvärv passar perfekt för oss. Uppsala växer starkt och som långsiktig ägare, förvaltare och utvecklare av fastigheter är det naturligt för oss att växa med staden. Fastigheten innehåller hela vår bredd av lokaltyper, med såväl bostäder som kontor, handel, vård och restauranger och ligger på samma gata som vårt köpcentrum S:t Per. Ett stort och samlat utbud i Uppsala ger oss bra synergieffekter i förvaltningen och därmed ännu bättre chanser att göra våra hyresgäster nöjda, säger Bo Jansson, fastighetschef för Skandia Fastigheters bostäder och köpcentrum.

Skandia Fastigheter äger sedan tidigare köpcentrumet S:t Per, en hotellfastighet, 260 hyresrätter i Sävja och Fålhagen samt en blandfastighet i centrum. Utöver det nya förvärvet har bolaget utökat sitt innehav i Uppsala ytterligare genom det kommande uppförandet av ett miljöcertifierat bostadshus, till stor del i trä, med 125 lägenheter i den nya stadsdelen Rosendal. Byggstart för ”Woodhouse Rosendal” beräknas till 2017.

Dragarbrunn 10:3 tillträds den 29 april.

Högupplösta bilder finns i Skandia Fastigheters pressrum: https://www.skandiafastigheter.se/NyheterPress/#/latest_media

Bo Jansson, Fastighetschef Köpcentrum & Bostäder,
bo.jansson@skandiafastigheter.se, 070-590 84 42
katarina.nore@skandiafastigheter.se, 073-944 72 04